Läkemedelsreklam

Dagens hetaste debattämne i sjukvården har handlat om EU-kommisionens förslag om att mjuka upp reglerna för information/reklam för receptbelagda läkemedel. Frågan handlar om läkemedelsbolagen ska få informera om receptbelagda läkemedel i radio, tv och tidningar. Summan av dagens debatt är att förespråkarna för en mer tillåtande hållning finns hos företrädare för patientföreningarna, medan de mer tveksamma rösterna finns i läkarprofessionen, men också hos Läkemedelsindustriföreningen, LIF.

Jag ställer mig på professionens och LIF:s sida i denna diskussion. I Sveriges Radios P1 fördes i morse en diskussion med Läkarförbundets ordförande Eva Nilsson Bågenholm och Hjärt- och lungsjukas riksförbunds generalsekreterare Ronny Weylandt som jag tycker blev klargörande.

Är det farligt med mer välinformerade patienter? Självklart inte. Att patienter söker information för att bli kunnigare i en diskussion med sin läkare är mycket positivt, men vilka blir effekterna om patienterna utan att själva söka efter det matas med information/reklam för vad som kan lindra eller bota olika besvär?

Trycket från oinformerade patienter som tror sig vara informerade efter att ha tagit del av snabbinformation i radio, tv eller tidningsannonser kommer att öka på det som de kan uppfatta som lösningen på deras problem. Kraven från patienterna på att få det ena eller andra läkemedlet kommer att öka och det kommer inte att bli helt enkelt för läkarna att hålla emot.

En uppluckring av reglerna för information/reklam av receptbelagda läkemedel kommer med all sannolikhet att leda till en ökad marknadsaktivitet. Det har vi inte minst kunnat se det senaste året då reklamen för HPV-vaccinet Gardasil har varit massiv i media. Även Gardasil är receptbelagt, men då det är ett vaccin och inte ett läkemedel har det varit möjligt att göra reklam. Den kampanjen lockar inte till mer av läkemedelsreklam i Sverige.

Dessutom kan man ställa sig frågan vad som händer med priserna på de läkemedel som också måste bära en mer omfattande marknadsföringsbudget.

Säg NEJ till mer av läkemedelsreklam och produktplacerad läkemedelsinformation i svenska media.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0