Äpplen och päron
Att göra jämförelser i hälso- och sjukvården innebär alltid svårigheter. Det är inte sällan som jämförelser leder till att man jämför äpplen och päron och att resultatet därmed inte säger så mycket. En av regionens tjänstemän uttryckte det dock som att "Visst vi kanske jämför äpplen och päron, men vi jämför i alla fall frukt."
Det är en rätt så tankeväckande kommentar. Under lång tid har sjukvårdsverksamheter kunnat undvika jämförelser eller kunna förklara eller bortförklara resultaten utifrån teorin om äpplen och päron. Även om inte varje jämförelse säger allt och ger alla svar, så ger de ändå grunden för fler och nya frågor som varje verksamhet som jämförs med någon annan bör ställa sig. Är skillnaderna motiverade? Skulle vi kunna vara lika bra? Vad skulle krävas för att vi skulle kunna uppvisa liknande resultat?
Jämförelser får igång en diskussion som kan leda till förändring och utveckling av verksamheten.
Vid dagens sammanträde med hälso- och sjukvårdsutskottet presenterades en länge emotsedd utredning om en nyckeltalsjämförelse mellan regionens offentligt och privat drivna vårdcentraler.
För att överhuvudtaget kunna göra en jämförelse var en rad saker tvungna att elimineras för att kunna nå en jämförbarhet. När den elimineringen var gjord var resultaten så förvånande att en ytterligare gallring av fakta, resultat och speciella vårdcentraler för att nå en någorlunda rättvisande bild.
När slutresultatet då var framme så var underlaget så litet att det var svårt att över huvud taget dra några säkra slutsatser av skillnaden i kostnader per prestation mellan offentligt och privat drivna vårdcentraler.
Jämförelser är viktiga och bra, men vi måste bli duktigare på att redan från början, när vi utformar ersättningssystem och ger uppdrag, var på det klara med hur vi avser att kunna följa upp, utvärdera och jämföra verksamheten med andra liknande verksamheter.
Det är en rätt så tankeväckande kommentar. Under lång tid har sjukvårdsverksamheter kunnat undvika jämförelser eller kunna förklara eller bortförklara resultaten utifrån teorin om äpplen och päron. Även om inte varje jämförelse säger allt och ger alla svar, så ger de ändå grunden för fler och nya frågor som varje verksamhet som jämförs med någon annan bör ställa sig. Är skillnaderna motiverade? Skulle vi kunna vara lika bra? Vad skulle krävas för att vi skulle kunna uppvisa liknande resultat?
Jämförelser får igång en diskussion som kan leda till förändring och utveckling av verksamheten.
Vid dagens sammanträde med hälso- och sjukvårdsutskottet presenterades en länge emotsedd utredning om en nyckeltalsjämförelse mellan regionens offentligt och privat drivna vårdcentraler.
För att överhuvudtaget kunna göra en jämförelse var en rad saker tvungna att elimineras för att kunna nå en jämförbarhet. När den elimineringen var gjord var resultaten så förvånande att en ytterligare gallring av fakta, resultat och speciella vårdcentraler för att nå en någorlunda rättvisande bild.
När slutresultatet då var framme så var underlaget så litet att det var svårt att över huvud taget dra några säkra slutsatser av skillnaden i kostnader per prestation mellan offentligt och privat drivna vårdcentraler.
Jämförelser är viktiga och bra, men vi måste bli duktigare på att redan från början, när vi utformar ersättningssystem och ger uppdrag, var på det klara med hur vi avser att kunna följa upp, utvärdera och jämföra verksamheten med andra liknande verksamheter.
Kommentarer
Trackback