Budgetdebatt i fullmäktige
Måndag förmiddag och 149 förtroendevalda från hela regionen har samlats i Vänersborg för det årliga budgetsammanträdet i regionfullmäktige. Under två dagar ska budgeten (och några andra ärenden) debatteras i fullmäktige, och med tanke på verksamhetens och budgetens storlek är debatten indelad i olika delar. Just nu har precis den så kallade gruppledardebatten inletts där de åtta partiernas gruppledare gör övergripande ställningstaganden och har en övergripande debatt.
Vartannat år fortsätter debatten med hälso- och sjukvården och de andra åren med debatt kring de regionala utvecklingsfrågor. I år är det de regionala utvecklingsfrågorna, vilket gör att jag själv troligen får vänta tills på tisdag innan jag får kasta mig in i debatten.
Det är väl ingen högoddsare att tro att det blir majoritetspartiernas budgetförslag av de sex som kommer att vinna bifall efter två dagar, men det är viktigt i en demokrati att både föra debatten och kanske också lära något av varandras idéer. I stora delar finns en stor enighet kring både inriktning och fördelning av ekonomiska resurser. Störst skillnad är det kanske i valen av titlar på de olika budgetförslagen:
"En region öppen mot omvärlden" - majoritetspartierna (fp),(c) och (s)
"Tid för förändring" - (m)
"Se människan" - (kd)
"Ett hållbart och solidariskt Västra Götaland" - (v)
"Budget 2009" - (mp)
"Med vården i fokus" - (sjukvårdspartiet - svg)
Skulle vilja hävda att det är en stark budget från majoriteten. I höst fyller regionen 10 år, och i de inledande gruppledarrundan så refereras detta ganska friskt, och visst har det hänt saker i regionen under dessa år. Vi har bland annat gått från miljardunderskott de första åren med regionen till miljardöverskott de senaste åren. Det är inget självändamål att ha miljardöverskott i budgeten, men det är en styrka när vi just nu befinner oss i lite osäkra ekonomiska prognostider. Flera andra landsting tvingas just nu till drastiska åtgärder för att justera budgetar under löpande år.
En effekt av de ekonomiskt lite mer osäkra tiderna är att vi från majoriteten i årets budget återigen har lagt in ett effektiviseringskrav på alla verksamheter om 1%. Det är detta som oftast refereras som ett sparbeting. Jag skulle vilja hävda att det i t ex hälso- och sjukvården varje år görs effektiviseringar på 2-4%. Frågan är vem som ska få ta hem vinsten av effektiviseringarna? I årets budget så ställer vi kravet att ägaren (regionfullmäktige, regionstyrelsen) ska få behålla 1% av effektiviseringen för att kunna göra medvetna satsningar på angelägna områden.
I årets budget från majoriteten är kollektivtrafiken den stora vinnaren i fördelning av resurser - räknat i procent. Det betyder inte att sjukvården är bortprioriterad. För hälso- och sjukvården är budgeten, bedömer jag, tillräckligt stark också framgent för att fortsätta den positiva utveckling som sjukvården i Västra Götalandsregionen befinner sig.
Jag återkommer från bänk 112 i regionfullmäktige med rapporter från fullmäktiges budgetdebatt.
Vartannat år fortsätter debatten med hälso- och sjukvården och de andra åren med debatt kring de regionala utvecklingsfrågor. I år är det de regionala utvecklingsfrågorna, vilket gör att jag själv troligen får vänta tills på tisdag innan jag får kasta mig in i debatten.
Det är väl ingen högoddsare att tro att det blir majoritetspartiernas budgetförslag av de sex som kommer att vinna bifall efter två dagar, men det är viktigt i en demokrati att både föra debatten och kanske också lära något av varandras idéer. I stora delar finns en stor enighet kring både inriktning och fördelning av ekonomiska resurser. Störst skillnad är det kanske i valen av titlar på de olika budgetförslagen:
"En region öppen mot omvärlden" - majoritetspartierna (fp),(c) och (s)
"Tid för förändring" - (m)
"Se människan" - (kd)
"Ett hållbart och solidariskt Västra Götaland" - (v)
"Budget 2009" - (mp)
"Med vården i fokus" - (sjukvårdspartiet - svg)
Skulle vilja hävda att det är en stark budget från majoriteten. I höst fyller regionen 10 år, och i de inledande gruppledarrundan så refereras detta ganska friskt, och visst har det hänt saker i regionen under dessa år. Vi har bland annat gått från miljardunderskott de första åren med regionen till miljardöverskott de senaste åren. Det är inget självändamål att ha miljardöverskott i budgeten, men det är en styrka när vi just nu befinner oss i lite osäkra ekonomiska prognostider. Flera andra landsting tvingas just nu till drastiska åtgärder för att justera budgetar under löpande år.
En effekt av de ekonomiskt lite mer osäkra tiderna är att vi från majoriteten i årets budget återigen har lagt in ett effektiviseringskrav på alla verksamheter om 1%. Det är detta som oftast refereras som ett sparbeting. Jag skulle vilja hävda att det i t ex hälso- och sjukvården varje år görs effektiviseringar på 2-4%. Frågan är vem som ska få ta hem vinsten av effektiviseringarna? I årets budget så ställer vi kravet att ägaren (regionfullmäktige, regionstyrelsen) ska få behålla 1% av effektiviseringen för att kunna göra medvetna satsningar på angelägna områden.
I årets budget från majoriteten är kollektivtrafiken den stora vinnaren i fördelning av resurser - räknat i procent. Det betyder inte att sjukvården är bortprioriterad. För hälso- och sjukvården är budgeten, bedömer jag, tillräckligt stark också framgent för att fortsätta den positiva utveckling som sjukvården i Västra Götalandsregionen befinner sig.
Jag återkommer från bänk 112 i regionfullmäktige med rapporter från fullmäktiges budgetdebatt.
Kommentarer
Trackback