Fysisk aktivitet på Recept

För bara någon vecka sedan kom jag i samtal med en kollega att tala om FaR - Fysisk aktivitet på Recept. Det vi talade om var att det var ett par år sedan som vi ordentligt riktade fokus på området och vi ställde oss frågan hur det egentligen har gott med införandet av FaR i regionens sjukvård, har man varit uthålliga och finns det någon statistik?

Våra resonerande svar handlade mycket om att framgången med all sannolikhet skiftade kraftigt över regionen och att det sannolikt krävdes en eller flera eldsjälar för att hålla i gång verksamheten. Jag minns att jag förbannade att vi inte på ett tydligt sätt hade kopplat en tydlig uppföljning eller forskningsstudie till införandet av Fysisk aktivitet på Recept i regionen.

I dagens Svenska Dagbladet finns en artikel där det berättas om en avhandling som doktoranden Lena Kullings vid Karolinska Institutet arbetar med. Resultatet av hennes studie är föga överraskande att FaR fungerar och är effektivt. Det är säkert också bland det allra mest kostnadseffektiva åtgärderna vi kan vidta i hälso- och sjukvården för att förebygga besvär och förhindra återfall i insjuknande.

Fysisk aktivitet är bra för såväl det fysiska som det psykiska välbefinnandet, och det är egentligen lite märkligt att sådan gammal och självklar kunskap behöver betonas på detta sätt och att vi måste skriva recept på det. Allra mest säger det väl något om den moderna människans tro på receptens undergörande effekt.

Att läsa artikeln i SvD får mig att på nytt ställa mig två viktiga frågor. Hur ser utvecklingen av FaR egentligen ut i Västra Götalandsregionen? Vad är mina slutsatser för egen del och min egen hälsa efter att ha läst artikeln och åter blivit påmind över hur viktigt det är med motion och fysisk aktivitet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0