HPV och prioriteringar

I nästa vecka ska regionens hälso- och sjukvårdsutskott yttra sig över Socialstyrelsens förslag om att införa vaccin mot humant pappilomvirus (HPV) i det allmänna barnvaccinationsprogrammet.

Det ska bli spännande att få ta del av de remissyttranden som är på väg in till Socialstyrelsen. Jag har under de senaste veckorna mest hört kritiska röster till Socialstyrelsens förslag, men det kanske beror på att jag som själv är kritisk är mer lyhörd för de argumenten än för andra.

Jag har idag en debattartikel i Dagens Medicin i ämnet, där jag främst ställer frågan om det är rimligt att satsa ett stort antal miljarder över tider på ett vaccin som bara ger 2/3-dels skydd för dem som vaccinerar sig, och att göra detta samtligt som andra behov i hälso- och sjukvården är mycket stora. Är verkligen vaccin mot HPV en av de högst prioriterade utvecklingsfrågorna i svensk sjukvård, eller klarar inte myndigheter och regioner/landsting att stå emot den omfattande kampanj som läkemedelsindustrin bedriver?

Problemet med att Socialstyrelsen kommer med ett enskilt förslag och ställer frågan till remissinstanserna om det , som i detta fallet, bör införas i det allmänna barnvaccinationsprogrammet är att det är väldigt enkelt att tycka att just detta enskilda förslaget är bra, och att kanske nästa enskilda förslag är angeläget, och att även ytterligare ett förslag är viktigt att införa i sjukvården. Var finns helheten i resonemanget?

Prioriteringsfrågorna måste upp på bordet igen och ser man till de samlade behoven i såväl regionens som i landets hälso- och sjukvård så är jag mycket tveksam till om 200 extra miljoner till hälso- och sjukvården varje år gör allra mest och bäst nytta om de satsas på vaccinering mot HPV.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0