Invigning av HIV-prevention

Jag har i eftermiddag haft möjligheten att inviga den regionala enheten för HIV-prevention i Västra Götalandsregionen. Tillsammans med Karin Greenberg (c), 2:e vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden Centrum/Väster i Göteborg, invigde vi enheten för HIV-prevention och Sexualmedicinskt center (SMC) i gamla telehuset på Kungshöjd.

Enheten för HIV-prevention är ingen ny verksamhet utan en "utbrytning" ur den regionala smittskyddsenheten för att kunna samlokaliseras med den lokala enheten SMC. Krångligt? Ja, lite - och det är kanske därför det har dröjt lite för lång tid innan det har blivit verklighet. Det var mängder med folk på plats så de rymliga lokalerna som jag såg när jag kom blev snart väldigt trånga lokaler när vi knöt band som bevis på invigningen.

Som vid alla invigningar träffade man på gamla vänner som jag inte sett på ett tag och i detta fall var det flera från den sexualpolitiska arenan som var där. Extra roligt att träffa Barbro Lennér-Axelsson som jag satt i förbundsstyrelsen i RFSU tillsammans med i slutet av 90-talet.

Det är en riktig och viktig satsning som regionen nu gör på sexuell hälsa. Frustrationen över att det tagit tid att komma dit vi är idag förbyttes raskt under eftermiddagen till en optimism när jag talade med dem som kommer att jobba vid verksamheterna. Jag tror att SMC och enheten för HIV-prevention kommer att kunna utvecklas framöver och förhoppningsvis rymma mer av forskning kring sexuell hälsa.

Tidigare under dagen fick jag chansen att tala inför en annan viktig grupp makthavare i sjukvården. Centrum för verksamhetsutveckling (CVU) hade avslutande seminarieträff med knappt 30 deltagare som utbildats i verksamhetsutveckling. Mitt uppdrag bestod i att tala en timme om kvalitets- och verksamhetsutveckling ur ett politiskt ledningsperspektiv. Som alltid när jag pratar om det som ligger mig varmt om hjärtat så räckte de 60 minuterna inte riktigt till, och jag hade inte heller riktigt tid till den ytterligare dialog som hade varit intressant.

Det som gladde mig allra mest var det stora intresse och engagemang för dessa frågor som finns bland verksamhetsföreträdare i sjukvården och i andra delar av regionens verksamhet. Det bådar oerhört gott för att vi faktiskt kan och ska lyckas i våra strävanden att finna kvalitetsbristkostnaderna, höja kvaliteten, utveckla verksamheten och därmed få en mer effektiv organisation.

Det fanns dock en frustration även i denna grupp om att viktiga initiativ hindras och försenas med hänvisning till regiongemensamma lösningar. Det är en kritik som jag tar på största allvar och som gör att vi i regionledningen måste fundera kring hur vi skapar ett tillåtande utvecklingsklimat där kreativiteten frigörs och inte kvävs, men hur vi samtidigt kan jobba med ett regiongemensamt perspektiv så att inte alla behöver uppfinna hjulet själva - också det en uppgift för framtida verksamhetsutvecklare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0