Ordförandekonferens

Hela torsdagen har ägnats åt vårens sista ordförandekonferens. I den värld jag lever så är det många företeelser som får lite underliga namn eller benämningar för en utomstående - det välkända fikonspråket. Dagens ordförandekonferens följdes nämnligen av möte med beredningsgruppen, och under dagens föredragningar refererades det ett par gånger till RR-gruppen.

Man kan ju fråga sig vad det är för grupp som heter beredningsgruppen? De allra flesta grupper har väl till uppgift att bereda och/eller besluta något. Regionens beredningsgrupp består av en blandning tjänstemän från den centrala hälso- och sjukvårdsavdelningen, från sjukhusen, primärvården, representanter för hälso- och sjukvårdskanslierna och även deltagare från ekonomiavdelningen och den personalstrategiska avdelningen. Om denna grupp vet jag som politiker nästan ingenting. Det är tjänstemännens egna arena för att brett bereda vissa frågor. Jag skulle tro att gruppen fått sitt namn av att det just är en beredningsgrupp och inte en beslutsgrupp.

RR-gruppen är något så språkligt roligt som Referensgruppen för referenstal, och består av en grupp tjänstemän som försöker analyser behovet av olika operationer inom olika medicinska områden per delregion för att bättre kunna planera operationskapacitet med mera.

Jag skulle ju egentligen skriva om dagens ordförandekonferens, som då egentligen är Ordförandekonferens för de medicinska sektorsråden. 5-6 gånger per samlas ordförandena i de 25 medicinska sektorsråden och de fyra specialitetsråden och vårdprogramsråden till en konferens tillsammans med sjukhusdirektörer, primärvårdsdirektörer, hälso- och sjukvårdschefer med flera. Ledamöter och ersättare i hälso- och sjukvårdsutskottet (HSU) är också inbjudna, men tyvärr har inte alla insett vilken intressant arena dessa konferenser är.

Ibland kan jag fråga mig hur mycket tid vi egentligen lägger i regionen på att träffas och sammanträde i olika konstellationer. Antalet skulle med all sannolikhet kunna minska rätt kraftigt utan att det fick allvarliga konsekvenser för verksamheten, men samtidigt är förankring och delaktighet viktiga bitar i en stor organisation som Västra Götalandsregionen.

Ett av de forum vi dock inte får ge oss på är just ordförandekonferenserna. Det är en viktig mötesplan mellan verksamhetschefer, politik och sjukvårdens tjänstemän.

Som alltid inleds dagen med aktuella informationer från hälso- och sjukvårdsdirektören Lars-Olof Rönnqvist, ordförande i program- och prioriteringsrådet Peter Lönnroth och från mig själv som ordförande i HSU. Jag tog lite mer tid i anspråk idag än vanligt då jag presenterade majoritetens förslag till Budget 2009 som antogs av regionstyrelsen i tisdags. En av deltagarna berättade uppmuntrande efteråt att han noterat att åhörarskaran verkligen lyssnade till redogörelsen och det känns bra att märka intresset. Jag märkte också av det på de frågor jag fick under alla viktiga pauser under dagen.

Vid varje ordförandekonferens har vi Tema sektorsråd där de olika råden turas om att briefa varandra om utvecklingen inom respektive medicinskt område. Idag var det sektorsrådet för ögonsjukvården. Mycket intressant.

Dagen innehöll ytterligare två teman. Tema Uppföljning med information om den just presenterade Verksamhetsanalysen 2007, om vårddatabasen VEGA och om arbetet med en väntetidsdatabas. Eftermiddagens tema var Uppdrag och innehöll informationer från primärvårdsutredningen, intensivvårdsutredningen, cancerutredningen och information om implementering av den nya patientdatalagen.

Det hade funnit mycket att blogga om kring varje programpunkt men det får anstå till ett annat tillfälle.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0