Starka dofter i vården

Ibland kan jag bli lite förvånad över vilka sjukvårdsfrågor som får genomslag i media och vilka som inte får det. Idag skriver Göteborgs-Posten en artikel om regionens planer på tydligare och striktare regler kring olika former av dofter i vården. Radion P1-morgon hade för tre veckor sedan ett längre inslag i samma ärende.

Jag kan villigt erkänna att jag inte har haft frågan om striktare policy kring dofter på min agenda när jag försökt formulera förändrings- och förbättringsförslag på hälso- och sjukvårdsområdet. Samtidigt tyder det mediala och andras intresse för frågan att det är en oerhört viktig fråga för många människor.

Drygt var 20:e person lider av det som kallas sensorisk hyperreaktivitet och reagerar negativt på olika former av starka dofter. Frågan om en "doftpolicy" kommer att behandlas av hälso- och sjukvårdsutskottet efter att förslaget har varit på remiss över sommaren till bland annat olika sjukvårdsförvaltningar.

Som så ofta handlar det om att vi måste göra personal och andra i sjukvården medvetna om att det som för de allra flesta av oss kan uppfattas som trevligt med doftande blommor eller lättare parfymer ställer till med stora problem för andra.

Ett bärande inslag i regionens arbete med patientsäkerhet är att man inte ska behöva drabbas av sjukdom av att befinna sig i sjukvårdsorganisationen. Frågan om dofter i vårdens lokaler är av samma karaktär. Man ska inte behöva drabbas av starka eller påträngande dofter när man söker hälso- och sjukvårdens olika organisationer.

Att regionen enligt uppgift blir först i världen med att införa en doftpolicy i sjukvården ser jag som hedrande för oss som region, och är ett utslag av engagerade medarbetare och aktiva brukarorganisationer. Tack till dem som lyft och drivit frågan hos oss.

Kommentarer
Postat av: Alena

Hurra,hurra for Sverige og dufforbudt.



Også den Bayerske regjeringen (Tyskland) advarer.

Hvis innånding av duftstoffer er smerter og gjør syk.

Det Bayerske Staatministerium råder til avkall fra duftstoffer på grunn av allergi og av hensyn til duftallergikere og kjemikalie overfølsomme.



VI ANBEFALER FORBRUKEREN;

Hvis det lukter ubehagelig, ikke dekker lukten med sprøyting av duftstoffer.

Prøv å eliminere lukt kilde!

Å lufte og vaske er i hvert fall sunnere.



http://www.vis.bayern.de/technik/produktgruppen/kosmetik/aromastoffe.htm





2008-06-10 @ 22:00:08
URL: http://www.justnature.no
Postat av: Ingvor Andersson

Det är inte alltid som denna förordning stämmer helt bland personal. Det vet tydligen inte att deodoranter innehåller parfymer.Likaså har jag drabbats utav att ambulanspersonal luktar starkt av parfymerade produkter och då särskilt när de kommer in i min miljö. Hur skall jag gå tillväga för att slippa dylikt i fortsättningen?

2009-08-25 @ 15:38:56
URL: http://www.doftfri.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0