Besök i Skottland

Drygt en vecka utan nya blogginlägg från min sida, och jag ber trogna läsare om ursäkt för det. En av orsakerna har varit att jag tillsammans med hälso- och sjukvårdsutskottet befunnit mig på en studieresa i Skottland under första halvan av den förra veckan. Därefter har frågan om primärvårdens utveckling i vårdvalsmodellen "VG Primärvård" upptagit större delen av min tid.

Vi genomförde ett intressant besök vid NHS Scotland under tre dagar där syftet från vår sida var att se hur de arbetar med främst kvalitets- och patientsäkerhetsfrågor. Vi bjöds ett mycket välorganiserat och fullproppat program med många duktiga föreläsare, och som alltid ger varje studieresa många intryck som är svåra att omedelbart artikulera på frågan "Vad har ni lärt er?"

Min erfarenhet är att idéer och intryck från denna typ av studieresor lever med mig under en längre tid och ger mig möjligheter till nya referensramar. Den studieresa som HSU gjorde förra hösten till Belgien och Holland har på olika sätt påverkat mitt tankearbete i utvecklingen av primärvården i Västra Götalandsregionen.

Den senaste resan till Skottland har gett mig och kollegorna insikter i hur skottarna har en mer tydlig ansats till att "trycka genom" saker i organisationen i sin nation/region. De var väldigt tydliga på ett antal områden - inte minst vad gäller patientsäkerheten - att det inte handlar om fritt valt arbete för organisationen att jobba med dessa frågor utan det förväntas att ALLA SKA arbeta med dessa frågor.

Jag tror att också vi på hemmaplan emellanåt behöver vara mer tydliga från den högsta politiska ledningen vad vi förväntar oss ska ske, och att det ska gemensamt i hela regionen. Skottarna hade ett roligt uttryck om att mycket av deras tidigare arbete handlat om "spray and pray", d v s testa allt möjligt och sedan be eller hoppas att något fungerar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0