Vårdvalsmodeller

Har i helgen varit "hemma" i Falkenberg där folkpartiet i Västsverige höll höstkonferens i lördags. Tillsammans med min gamle kollega som regionsekreterareoch numera smygrådet i landsting i Halland, Bengt Eliasson, höll jag i ett seminarium kring vårdvalsmodeller i primärvården.

Hallänningar var ju först ut med vårdval i primärvården för snart två år sedan vid det kommande årsskiftet, medan vi är mitt i förberedelsefasen av att införa regionens vårdvalsmodell - VG Primärvård. På tisdag skall vi ha ett viktigt möte med den politiska styrgruppen för VG Primärvård och det finns som alltid lite svårare knäckfrågor att lösa rent praktiskt och ett antal vägval som behöver göras för hur vi ska få allt på plats i tid.

På höstkonferensen berättade jag om hur vi planerar VG Primärvård och Bengt berättade om de halländska erfarenheterna. Även om inte VG Primärvård kommer att se ut precis som Vårdval Halland så måste jag ändå säga att erfarenheterna från Halland är upplyftande. Flera av de mål som vi strävar mot med VG Primärvård har man uppnått i Halland. Fler vårdcentraler har etablerat sig, bemötandet har förbättrats, tillgängligheten har förbättrats (från en redan hög nivå), servicen har ökat i form av ökade öppettider på kvällar och helger och så vidare.

Jag tror det är viktigt att ingen inbillar sig att VG Primärvård i ett enda trollslag löser de problem och brister som finns i regionens primärvård, men jag tror att systemet i sig kommer att få en del avsedda effekter omedelbart och betydligt fler på lite sikt. Erfarenheterna från Halland visar också på att det fortsatt finns problem med ledarskapet på vissa vårdcentraler och att det fortfarande är svårt att rekrytera medarbetare (läs allmänläkare) till en del vårdcentraler.

Halland hade fördelen av att vara först ut med en vårdvalsmodell. Varför ska potentiella entreprenörer eller medarbetare välja VG Primärvård i Västra Götalandsregionen före att etablera sig eller ta anställning i Halland, Västmanland, Stockholm, Gotland eller Skåne?

Ja, vi måste se till att VG Primärvård blir ett attraktivt koncept jämfört med andra landstings vårdvalsmodeller. I det avseendet så tror jag att vårt stora fokus på kvalitet, kvalitetsstyrning, kvalitetsuppföljning och kvalitetsersättningar kan vara attraktivt. Jag tror också möjligheten, för dem som inte är lika mycket entreprenörer, att kunna jobba i den offentliga sektorn men med betydligt friare tyglare än idag kan locka en hel del viktig nyckelkompetens till vår region.

I början av december räknar vi med att kunna fatta det viktiga beslutet för att kunna vidareutveckla en godkänd primärvård i Västra Götaland till en Väl Godkänd Primärvård, eller kort och gott en VG Primärvård.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0