Årets liberala kvinna

Det är inte utan viss stolthet som jag fått beskedet att jag tilldelats den första utmärkelsen "Årets liberala kvinna i Göteborgsområdet" av föreningen Liberala kvinnor. Att få den första utmärkelsen av detta slag är hedrande, att som man få utmärkelsen är ännu mer hedrande, men har säkert också bidragit till en viss uppmärksamhet i media. "Årets liberala kvinna heter Jonas" skrev Göteborgs-Posten som rubrik på en notis, och bland annat Västnytt fångade upp nyheten. Det är inte så dåligt när en del av Folkpartifamiljen tilldelar en annan medlem en utmärkelse.

Även om jag är stolt över utmärkelsen så är jag mest stolt över de insatser jag bidragit med som ordförande i regionens hälso- och sjukvårdsutskott (HSU) som är grunden till utmärkelsen. Liberala kvinnor anger två motiv till att de har tilldelat mig utmärkelsen för 2009.

Det ena är det nya ersättningssystemet för förlossningsvården i Västra Götalandsregionen som på ett mycket tydligare sätt ger ersättning till förlossningssjukhusen per födsel. Det innebär att ersättningen ökar om antalet förlossningar ökar och att den minskar om antalet förlossningar minskar i antal. Det kan tyckas ganska så självklart att det skulle fungera så, men i regionens generella ersättningssystem så finns det tak för hur hög den samlade ersättningen kan bli till sjukhusen. Orsaken till detta är att intäkterna är begränsade till skatteintäkterna. Den som ska betala för en ökad produktion i hälso- och sjukvården är skattebetalarna, och inte enskilda konsumenter. I andra delar av sjukvården kan man ändra indikationer för att få vård eller sätta de minst sjuka på en väntelista. Det går inte att göra med graviditeter. Antningen ska man föda, eller så ska man inte göra det. Det går heller inte att sätta en graviditet på väntelista.

Det nya mer flexibla ersättningssystemet gör det möjligt för sjukhusen att på ett annat sätt kunna planera och bemanna sina förlossningsavdelningar utifrån det verkliga antalet förlossningar och det kommer i sin tur att skapa en bättre förlossningsvård i regionen.

Det andra motivet är inrättandet av Kompetenscentrum för Jämställd Vård i Västra Götalandsregionen och som jag har bloggat om tidigare. Det är nog denna del av motiveringen som jag personligen är mest stolt över. Jag både hoppas och tror att kompetenscentrat kommer successivt kommer att berika oss med mer kunskap om hur män och kvinnor bemöts och behandlas i vården utifrån sina olika kön, och hur de borde behandlas framöver.

Jag har under dagen fått flera gratulationer, men även en och annan gliring för att jag fått denna titel, men det är främst från folk som ännu inte fattat att jämställdhet inte är en kvinnofråga utan en mänsklighetsfråga som det tyvärr är kvinnor som främst får kämpa för. Utmärkelsen är också uppfordrande för mig att fortsatt hålla jämställdhetsfrågorna högt på agendan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0