Valrörelsen börjar

I helgen har moderaterna partistämma och själv kommer jag att vara på folkpartiets partistyrelse fredag - söndag då vi ska yttra oss över alla motioner till folkpartiets landsmöte senare i höst. Landsmötet kommer att vara folkpartiets avstamp inför den valrörelse som nu kryper allt närmare. Det är visserligen ett helt år kvar till den mest intensiva delen av denna valrörelse, men det känns redan att den har börjat så smått.

I går fick jag med posten folkpartiets provval till riksdagen och regionen i Västra Götalands västra valkrets - mer känd som Bohuslän. Partiets medlemmar har nu chansen att säga sitt om vilka personer som bör stå högt upp på de gula och blå valsedlarna i nästa val. Trots att det nu är min andra period som regionråd så är det den första perioden som folvald ledamot av regionfullmäktige. För mig är folkvald ett mäktigt begrepp. Det är ibland lätt att ta demokratin för given, men jag kan faktiskt inte tänka mig någonting finare än bli folkvald i ett demokratiskt val.

Efter drygt fem år som regionråd och orförande i häls- och sjukvårdsutskottet har jag ställt mig frågan om jag vill och orkar kandiderar en period till. Svaret var inte särskilt svårfunnet. Jag känner att jag fortfarande har det engagemang som jag behöver för att göra ett bra jobb, och jag har viljan och drivkraften att vilja fortsätta förbättra och utveckla hälso- och sjukvården i regionen. Vi har gjort mycket som blivit bra i sjukvården och annat där vi tagit viktiga steg men ännu inte nått helt fram.

Vårdvalsmodellen VG Primärvård är det som jag är allra mest stolt över så här långt, men också hur vi lyckats kraftigt minska de tidigare långa vårdköerna i regionen. Från att ha varit ett av de landsting och regioner med längst köer är vi idag en av dem med kortast köer. Vi har jobbat hårt för att utveckla och stärka psykiatrin men det finns fortsatt en hel del att göra innan vi kan börja känna oss nöjda. Vi har nyligen startat akutprojektet för att förbättra service och bemötande samt minska väntetiderna vid våra akutmottagningar vid regionens sjukhus. Vi har startat ett kunskapscentrum för jämställd vård. Vi har....... listan kan göras lång på vad vi gjort. När valrörelsen närmar sig handlar det minst lika mycket om vad vi vill göra.

Jag vill vara med och ser hur vi fortsatt kan utveckla dessa områden, men jag vill framför allt vara med om ett större skifte i vården - ett skifte som innebär att vi på allvar sätter kvalitets- patientsäkerhetsfrågorna i fokus.

- Det är inte acceptabelt att var tionde patient drabbas av en vårdrelaterad infektion eller skada på våra sjukhus
- Det är inte acceptabelt att män och kvinnor inte får tillgång till en likvärdig vård
- Det är inte acceptabelt att vi inte lyckats fullt ut med att ge alla vård inom vårdgarantigränserna
- Det är inte acceptabelt att inte vårdprogram används så att alla får vård utifrån evidens och beprövad erfarenhet
- Det är inte acceptabelt att det finns stora skillnader i bemötande beroende på kön, etnicitet, inkomst och utbildningsnivå
- Det är inte acceptabelt när vården sätter den egna organisationen före den enskilda patienten
- Hög kvalitet i vården kostar inte mer. Strävan efter hög kvalitet är det mest effektiva sättet att hantera de resurser vi har

Det är därför jag kandiderar för ytterligare en mandatperiod. Jag gör det för att försöka bidra till att få en hälso- och sjukvård i Västra Götalandsregionen som verkar utifrån ledstjärnorna:

- Patientfokuserad
- Kunskapsbaserad
- Säker
- Tillgänglig
- Jämlik och jämställd
- Effektiv


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0