Gott stöd av läkarförbundet

Sveriges läkarförbund publicerar idag ett program med rubriken "Så borde vårdvalen utformas". Programmet bygger vidare på erfarenheter från den enkät som förbundet gjorde till sina medlemmar i Halland, Västmanland och Stockholm som under 2008 (och i Hallands fall även 2007) arbetat i redan införda vårdvalsmodeller.

Jag måste erkänna att jag blev lite osäker ovan när jag skulle länka till läkarförbundets pressmeddelande och programmet, om jag skulle göra det till deras sida eller göra en freudiansk fellänkning direkt till www.vgregion.se/vgprimarvard. Det är nämligen väldigt mycket i VG Primärvård, Västra Götalandsregionens vårdvalsmodell, som stämmer med läkarförbundets önskemål/kravlista. Det är dock ingen blåkopia, och hade det varit det så kanske det inte heller hade varit det bästa. Det är klart att vi i vissa delar har olika intressen som en fackförening för läkare å ena sidan och som politiker och medborgarföreträdare å den andra sidan.

Min erfarenhet av Läkarförbundet är dock att de är en aktiv och viktig partner i det offentliga samtalet om hälso- och sjukvårdens utveckling. Det är viktigt att kunna föra konstruktiva dialoger med de organisationer som representerar dem som utför själva hälso- och sjukvården. I det perspektivet är det naturligtvis mycket glädjande att kunna notera att en stor samsyn mellan Läkarförbundet och regionfullmäktiges beslut för två veckor sedan i Västra Götalandsregionen.

En av nyckelfrågorna för att lyckas förbättra primärvården är att lyckas i rekryteringen av allmänläkare till primärvården. Om läkarnas egna organisationer efterlyser en vårdvalsmodell som i mycket stora delar liknar den vi är på väg att införa så tror jag det är en klar fördel när vi också ska försöka locka fler läkare till vår region - till vår egen primärvård i offentlig regi eller till någon av de alternativa vårdgivare som jag hoppas kommer att bredda vårt vårdutbud från och med hösten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0