Helt enkelt för trött

Ibland blir en vecka för mycket med tidiga morgonar och sena kvällar/nätter. Två dagar i Stockholm fyllda med möten och sammanträden och en avslutande fredag i Skövde för bokslutsuppföljningsmöten med två hälso- och sjukvårdsnämnder, en primärvårdsstyrelse och en sjukhusstyrelse gör att jag helt enkelt är för trött för att kommentera, reflekter och försöka analysera över två av dagens allra största händelser.

- Regelverket för den nya apoteksmarknaden, och

- Förslag om nationell cancerstrategi

Socialdepartementet har i alla fall haft fullt upp under dagen med viktiga aktiviteter.

Omregleringen av apoteksmarknaden har varit en av regeringens större socialpolitiska profilfrågor, och oppositionen har redan blåst till strid och utlovat kommande förändringar vid ett eventuellt maktskifte om 19 månader. Sett ur regeringens perspektiv kan väl knappast underrubrikerna till artikeln om apoteksmarknaden på http://www.dagensmedicin.se/ kunnat glädja någon av informatörerna på regeringskansliet. De såg ut som följer;

  • Småföretagare: "De ljög oss rakt i ansiktet"
  • Apotekare: "Patientsäkerheten hotas"
  • "Regeringen skänker bort en halv miljard per år"
  • "Allvarliga brister", enligt Sveriges farmacevtförbund
  • Alla apotek får gemensam logga

  • Jag ber att få återkomma i sakfrågan om apoteksmarknaden och den nationella cancerstrategin under eller efter helgen.

    --

    Till sist kan jag sent på fredagen inte undanhålla en liten nyhet som fick mig att fnissa en stund sent i går kväll och som väl bevisar att politik både är det möjligas och det omöjligas konst.

    Jag fann ett uttalande från två av moderaternas landstingsråd i Stockholm, Catharina Elmsäter-Swärd och Lars Joakim Lundqvist kräver nationella riktlinjer för assisterad befruktning av kvinnor. Bakgrunden till kravet är olika regelverk i landet och att "det är olyckligt att kvinnor hindras från att skaffa barn för att de bor i fel del av landet."

    Jag kan hålla med mina kollegor i Stockholm om kravet som sådant. Det som fick mig att fnissa är att just Stockholms läns landsting tillsammans med några landsting i sydöstra Sverige är de som ger kvinnor färre chanser att bli gravida via assisterad befruktning, så kallad IVF-behandling, genom att endast tillåta två försök.

    Catharina och Lars Joakim kanske borde börja med att ta reda på de egna reglerna och justera dessa i det egna landstinget innan de gör självmål genom utspel om orättvisorna i kvinnosjukvården.

    Trevlig helg!


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0