Väntrummet

Jag fick idag användning av det gamla politiska slagordet "Patienten i centrum - inte i väntrum", fast i modifierad form blev det istället "Patienten i centrum genom väntrum". Jag fick nämnligen den stora äran att vara med och inviga en ny webbplats för det öppna allmänpsykiatrin i västra Göteborg.

Väntrummet är en ny webbplats inom ramen för regionens stora satsning på 1177.se och vägen mot en mer interaktiv hälso- och sjukvård där fler tjänster kommer att erbjudas via webben. Väntrummet som invigdes idag är dock en exklusiv webbplats för de patienter som söker sig till den öppna allmänpsykiatriska verksamheten i väster. Patienter som söker till verksamheten kommer att få unika logg-in och lösenord till den sida där de kan hitta mer information om verksamheten vid enheten. Jag kan därför inte länka till sidan, men väl till mer information och möjlighet att se en demonstrationsfilm om webbplatsen.

Jag sa i mitt korta invigningsanförande att det är lite ironiskt att när hälso- och sjukvården nu mycket tydligare ska ta steget ut i cybervärlden så är ett av pilotområdena att skapa ett väntrum också på nätet. Bakgrunden till just denna satsning som startade för två år sedan var att verksamheten vid det tillfället hade stora tillgänglighetsproblem och tanken var att via webben kunna ge råd om egenvård, men också för att förbereda patienten på vad som väntar och vad som erbjudas i form av vård och behandling.

Idag uppfyller enheten vårdgarantin och den tillgänglighetsproblematik som fanns när projektet startades finns inte kvar, men jag är övertygad om att väntrummet kommer att vara till stor nytta för att förbereda patienterna inför första besöket i verksamheten. Det finns också planer på att successivt utveckla fler interaktiva delar än möjligheten för patienter att ställa frågor till personal, men det kommer att utvecklas över tid.

Det känns mycket roligt och angeläget att hälso- och sjukvården nu utvecklas genom att erbjuda e-tjänster på ett sätt som är självklart i de flesta andra branscher sedan länge. Det kommer i sin tur att resa nya frågor om säkerhet, integritet, eventuella avgifter med mera kring olika mer interaktiva e-tjänster.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0