Kultur och hälsa

I Västra Götalandsregionen pågår sedan ett tag tillbaka ett arbete inom Göteborgs universitet tillsammans med Västra Götalandsregionen om att utveckla kunskapen kring symbiosen mellan kultur och hälsa. Det är ett spännande forskningsfält där det är värdefullt med mer kunskap. Vi vet redan om den positiva inverkan som olika kulturinslag på barnsjukhuset har på de barn som ibland tvingas tillbringa långa vårdtider på barnsjukhuset på grund av allvarliga sjukdomar, men vilka effekter har det mer? Fungerar kulturen som en viktig hälsofrämjande och förebyggande faktor? Kan kulturen bidra i läkningsprocessen och i så fall hur? Frågorna är många och kunskapen ofta liten. Mer forskning kring detta är eftersträvansvärt.

Nu är det ingen slump att jag bloggar om projektet kultur och hälsa just idag. I värsta fall kan det finns människor som vill bromsa hela fältet efter händelserna med studenten från Konstfack och psykakuten på S:t Görans sjukhus i Stockholm. Eftersom  jag började lite senare idag (eller rättare sagt trodde att jag började lite senare idag) hann jag också med att lyssna på Ring P1 efter nyhetsmorgonen på radion. Ring P1 är ett fascinerande program, men jag har svårt för allt för stora doser av det. Idag, liksom de senaste dagarna om jag förstod det rätt, var huvudtemat för inläggen händelsen med studenten från Konstfack.

Jag är en varm anhängare av kultur och tycker att kultur är som bäst när den aktivt deltar i samhällsdebatten, när den provocerar och tänjer på gränser, men i detta fall har inga gränser tänjts - de har överskridits med råge. Inte blir det bättre av att studenten inte vill förklara sitt agerande förrän i maj när hennes examensarbete ska presenteras. Jag har mycket svårt att tro att vi ens då kommer att få en nöjaktig förklaring som gör att vi kan förstå vad syftet egentligen var.

Studenten har onekligen lyckats provocera, men på fel sätt. Om syftet möjligen var att rikta ljuset mot psykvården har hon misslyckats. Hon har bara lyckats rikta ljuset mot kulturen och fått den att framstå som att den skulle stå över all normal och rimlig etik i samhället.

Kultur och hälsa är ett angeläget område att utforska mer - på ett seriöst sätt. Jag hoppas att vi framöver kan bidra mer i den debatten från Västra Götaland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0