3 000 ton

Jag har ägnat dagen åt en mycket välbesökt konferens på Burgårdens konferenscenter. Cirka 600 personer samlades till det vi kallade en Upptaktskonferens för det praktiska genomförandet av regionens handlingsprogram mot barn- och vuxenfetma. Såväl det stora deltagarantalet som bredden av postutställningar utanför konferenssalen speglade tydligt det stora engagemang som finns i många personalgrupper i regionen och i kommunerna kring dessa frågor. Det känns mycket hoppfullt.

Det regionala handlingsprogrammet mot barn- och vuxenfetma antogs av regionfullmäktige i höstas och jag betonade i mitt inledningsanförande att det var något av en extraordinär åtgärd att fatta beslut om ett handlingsprogram ända uppe i fullmäktige, men att det markerade den vikt som vi önskar rikta mot frågan som är en av våra allra största folkhälsoutmaningar.

Temat som blev mycket tydligt från de nästan 20 talare som framträdde under dagen var behovet av att tydliggöra det hälsofrämjande perspektivet. Även om sjukvården numera kan hjälpa människor med mycket grav fetma till en betydligt högre livskvalitet genom kirurgiska ingrepp så kan aldrig fetmakirurgi ses som en lösning på den ökande övervikten och fetman i samhällen. Lösningen måste i första hand bygga på hälsofrämjande och förebyggande strategier för att förhindra utvecklingen av fetma, för att när så blir nödvändigt använda de olika behandlingsstrategier som finns.

Ett av dagens huvudnummer var att presentera det webbaserade beslutstöd som projektgruppen för handlingsprogrammet har arbetat fram. Presentationen gjordes interaktivt och med all den kompetens som fanns samlad i salen är jag övertygad om att det beslutsstödet sucessivt kommer att utvecklas till ett mycket viktigt verktyg för att få alla - oavsett organisationstillhörighet, profession eller nivå - att jobba åt samma håll i arbetet mot övervikts- och fetmaproblematiken.

Dagens höjdpunkt (om man får berömma politiska motståndare) var den presentation som Nynäshamns kommunalråd Ilija Batljan (s) gjorde kring hur Nynäshamn mycket offensivt har arbetat med ett hälsofrämjande förhållningssätt. Kommunen satsar stora pengar (440 kronor per invånare, totalt 11 miljoner kronor) i en mycket spännande satsning på folkhälsa och andra hälsofrämjande insatser. En mycket intressant satsning som ska bli intressant att följa och som förhoppningsvis kommer att få efterföljare.

Bland det som ledde till många idéer i mina pauser var reaktioner på en idé som jag la fram i min inledningsanförande. Inspirerad av ett projekt från Liverpool kallat "Lose a million pound" där befolkningen i staden utmanats att gemensamt minska sin vikt med 500 000 kilo, så kunde jag konstatera att jag tror att den genomsnittlige Västra Götalänningen skulle må bra av i snitt tappa två kilo. Det skulle totalt sett innebära 3 000 ton.

Är det en utmaning som bara fungerar i de anglosaxiska länderna, eller skulle det också fungera här hemma?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0