Väcker intresse

Sitter tidigt på onsdagsmorgonen på Midlanda flygplats i Timrå för att flyga hem till Västra Götaland och något försenad hinna med dagens sammanträde med hälso- och sjukvårdsutskottet (HSU) i Vänersborg. Jag ägnade gårdagen åt att träffa politiska kollegor i Västernorrlands landsting. De var särskilt intresserade både av våra erfarenheter efter tio år med en regionbildning i Västsverige och vårt arbete med VG Primärvård - regionens vårdvalsmodell.

Jag möter ett allt större intresse, nyfikenhet och respekt för Västra Götalandsregionens arbete med hälso- och sjukvården från andra delar av landet. Pratade i helgen med kollegor från Skåne som nu planerar att ta efter vår modell för målrelaterade ersättningar i form av bonus till de sjukhus och de verksamheter som fullt ut uppfyller vårdgarantins åtaganden. Om en månad kommer stora delar av den politiska ledningen i Kronobergs landsting på besök till Västra Götaland för att lyssna och diskutera med oss om hur vi arbetar med sjukvården. Jag märker också hur vårt arbete på olika sätt uppmärksammas på Sveriges kommuner och landsting (SKL).

Det är roligt och viktigt att vi har täta utbyten mellan regioner och landsting. Vi har alla något att lära av varandra. Alla måste inte själva uppfinna hjulet. Jag ska inte vara så kaxig och påstå att vi är en modell för hela landet i vårt arbete, men jag märker en helt annan attityd idag i umgänget med andra landsting än jag gjorde för 7-8 år sedan. Regionen har satt sig och har börjat leverera resultat - och det väcker intresse.

Det finns dock inget skäl att slå sig till ro för den skullen. Vid dagens sammanträde med HSU har vi bland annat ett ärende om att sätta upp måltal för ett antal viktiga medicinska kvalitetsindikatorer i hälso- och sjukvården. Vi har tidigare från HSU satt som mål att alla våra enskilda enheter i form av sjukhus eller vårdcentraler ska uppvisa bättre resultat än riksgenomsnittet. Om alla våra enheter ligger över rikssnittet kommer vi som helhet att ligga i topp.

Jag har inga skäl, och invånarna har heller inga skäl, att förvänta sig något annat än att vi ska sträva efter att kunna erbjuda den medicinskt högt kvalitativa hälso- och sjukvården i landet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0