Lite ledigt och Influensa A

Valborg och 1:a maj, samt lördag och söndag utan uppdrag har gett lite ledighet inför slutspurten på terminen. Ledighet och så härligt väder att det nästan kännts som sommarlovet. Ja, jag kallar ledigheten över sommaren för sommarlov då vi som regionråd inte har någon semester. Däremot har vi fördelen att kunna vara relativt lediga under 5-6 veckor på sommaren. Men trots trädgårdsarbete och middagar på altanen så har känslan över att vi är mitt inne i terminen ändå varit påtaglig.

Funderingar och tankar har gnagt och malt över regionen och hälso- och sjukvården, över nästa veckas uppgifter och kommande sammanträden i olika konstellationer. Det är just den delen som jag normalt klarar av att lägga bakom mig under sommarlovet, men som några extra dagars välbehövlig ledighet i månadsskiftet april/maj inte räckt till för.

Jag har i alla fall inte bloggat på några dagar, men ser också att det inte är lika många som vanligt som hittat vägen förbi denna blogg under långhelgen.

Det är inte heller helt enkelt att koppla av arbetet när svininfluensan, eller Influensa A som den nu ska kallas, har varit en av huvudnyheterna under helgen. Nu rapporteras också om det första misstänkta fallet i Sverige, i Stockholmstrakten. Klarare besked kommer under måndagen. Om fallet är positivt så lär det ytterligare öka bevakningen av frågan och delvis öka oron bland invånarna också i Sverige.

Fallen av Influensa A utanför Mexico har varit relativt milda, utan större sjukvårdsbehov, men vi vet ännu inte vad den nya virustypen kan komma att ställa till med. Jag frestas att säga att vår beredskap är god, men eftersom det var en bra bit från sanningen när Per-Albin Hansson deklarerade de bevingade orden så vågar jag inte göra det. Däremot känner jag mig trygg med den kunskap och kompetens som regionens smittskyddsenhet besitter, och har fullt förtroende för att de kommer att medicinskt kunna leda arbetet på ett mycket professionellt sätt i regionen.

Om sex veckor - då väntar mitt sommarlov.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0