Medborgardialog
Fick för en liten stund sedan det senaste nyhetsbrevet från Angereds Närsjukhus i min mejlbox. Det är fascinerande att följa utvecklingen av Angereds Närsjukhus (ANS), men lite beklagligt att det sker på lite avstånd från de som har det verkliga ansvaret att förverkliga utvecklingen - hälso- och sjukvårdsnämnden i Östra Göteborg och den nyvalda styrelsen för ANS.
Det är snart sju år sedan jag för Folkpartiets räkning författade en idéskiss om ett närsjukhus i de nordöstra stadsdelarna i Göteborg, och det var det programmet som satte igång den process som nu handlar om etablerandet av Angereds Närsjukhus. Ibland talas det om hur lång tid det tar i politiken att föra en fråga från "ax till limpa" eller i detta fall från idé till verklighet. När det talas om att etablera ett helt nytt närsjukhus så är trots allt inte sju år en så förfärligt lång tid. Det är säkert så att vissa delar av arbetet hade kunnat skyndas på mer än vad som skett, men förankringen har också varit viktig.
I det som nu håller på att etableras som Angereds Närsjukhus finns många tankar med från min idéskiss från 2002, men också mycket som inte finns med, och en massa annat som vi inte tänkte kring i vår idéskiss. Så ska det naturligtvis vara (även om jag gillar tanken på att jag alltid skulle de universella och rätta svaren från början). Angereds Närsjukhus ser idag annorlunda ut än vad de flesta nog såg framför sig för 6-7 år sedan. En av orsakerna till det är det omsorgsfulla arbete med medborgardialoger som också beskrivs i det senaste nyhetsbrevet.
Det är få förunnat att i ett läge där de flesta landsting kämpar för att behålla verksamhet på traditionella sjukhusorter få vara med om att starta ett helt nytt sjukhus i ett område som saknat närhet till hälso- och sjukvården. Medborgardialogerna med invånarna i de nordöstra stadsdelarna har syftat till att bättre försöka svara upp mot invånarnas behov av hälso- och sjukvård.
Det finns faktorer som inte kommer fram när sjukvårdsadministratörer och sjukvårdspolitiker ska fatta denna typ av beslut. Nu sker beslutsfattande mot bakgrund av de åsikter och idéer som också har funnits hos dem som sjukvården är till för. Det betyder inte invånarna har rätt att kräva vad som helst, eller att de har vetorätt mot vissa beslut, men att involvera deras kunskaper och engagemang har berikat processen.
European Health Management Association har författat en rapport om ANS arbete med medborgardialoger och pekar på att vårdkvalitet och bemötande kan förbättras via medborgardialoger. Av detta har vi mer att lära i hälso- och sjukvården.
Det är snart sju år sedan jag för Folkpartiets räkning författade en idéskiss om ett närsjukhus i de nordöstra stadsdelarna i Göteborg, och det var det programmet som satte igång den process som nu handlar om etablerandet av Angereds Närsjukhus. Ibland talas det om hur lång tid det tar i politiken att föra en fråga från "ax till limpa" eller i detta fall från idé till verklighet. När det talas om att etablera ett helt nytt närsjukhus så är trots allt inte sju år en så förfärligt lång tid. Det är säkert så att vissa delar av arbetet hade kunnat skyndas på mer än vad som skett, men förankringen har också varit viktig.
I det som nu håller på att etableras som Angereds Närsjukhus finns många tankar med från min idéskiss från 2002, men också mycket som inte finns med, och en massa annat som vi inte tänkte kring i vår idéskiss. Så ska det naturligtvis vara (även om jag gillar tanken på att jag alltid skulle de universella och rätta svaren från början). Angereds Närsjukhus ser idag annorlunda ut än vad de flesta nog såg framför sig för 6-7 år sedan. En av orsakerna till det är det omsorgsfulla arbete med medborgardialoger som också beskrivs i det senaste nyhetsbrevet.
Det är få förunnat att i ett läge där de flesta landsting kämpar för att behålla verksamhet på traditionella sjukhusorter få vara med om att starta ett helt nytt sjukhus i ett område som saknat närhet till hälso- och sjukvården. Medborgardialogerna med invånarna i de nordöstra stadsdelarna har syftat till att bättre försöka svara upp mot invånarnas behov av hälso- och sjukvård.
Det finns faktorer som inte kommer fram när sjukvårdsadministratörer och sjukvårdspolitiker ska fatta denna typ av beslut. Nu sker beslutsfattande mot bakgrund av de åsikter och idéer som också har funnits hos dem som sjukvården är till för. Det betyder inte invånarna har rätt att kräva vad som helst, eller att de har vetorätt mot vissa beslut, men att involvera deras kunskaper och engagemang har berikat processen.
European Health Management Association har författat en rapport om ANS arbete med medborgardialoger och pekar på att vårdkvalitet och bemötande kan förbättras via medborgardialoger. Av detta har vi mer att lära i hälso- och sjukvården.
Kommentarer
Trackback