Skarpt läge i rikssjukvården

Jag är på resande fot sedan ett par dagar tillbaka med en kalender full med intressanta saker som jag vill försöka hinna med på flera olika ställen. Det började egentligen i tisdags med sammanträde med regionstyrelsen (RS) som för närvarande har flyttat från residenset till Regionens Hus i Vänersborg då vår sessionssal ska moderniseras. I samband med lunch på regionstyrelsen träffades regionens utredningsgrupp för Västra Götaland-Värmland för kortare diksussion innan vår första träff med värmlänningarna om ett par veckor.

Efter RS var vi en grupp som blev kvar på eftermiddagen. Det var regionstyrelsens kvalitetsgrupp som består av presidierna i RS, hälso- och sjukvårdsutskottet, ekonomiutskottet och personalutskottet. Kvällen tillbringades med trevliga läkare i samband med Skaraborgs läkarförenings vårmöte i Brunnsbo gamla prästgård utanför Skara. En god middag gjorde att jag inte hann hem förrän till midnatt.

Tidig onsdag tog jag flyget till Stockholm för sammanträde med rikssjukvårdsnämnden. Efter två enkla tilldelningsbeslut av barnhjärtkirurgi och "tillhörande" barnhjärtkirurgi till Västra Götaland och Skåne hade vi nu för första gången fler sökande än tillstånd att ta ställning till när det gäller svåra brännskador. Dessa patienter (upp emot 150 per år) tas idag hand om sjukhusen i Malmö, Uppsala, Linköping och vid Karolinska i Stockholm. Malmö och Skåne hade inte sökt om att få bedriva rikssjukvård och i valet mellan Uppsala, Linköping och Stockholm beslutade nämnden att ge tillstånden till Linköping och Uppsala. Stockholms landstingsrepresentant röstade för Stockholm och Linköping och reserverade sig mot beslutet.

Nämnden beslutade också att gå vidare med ytterligare utredningar i en rad frågor. I början av hösten ska nämnden fatta beslut om tilldelning av tillstånd för hjärttransplantationer, lungtransplantationer och levertransplantationer. Frågan är om alla vid det tillfället kan lyfta sig över de egna intressena och se till riksintresset av att koncentrera denna vård till två enheter.

Efter rikssjukvårdsnämnden blev det tåget till Karlstad där "mitt" FoU-råd på Sveriges kommuner och landsting (SKL) gjorde ett studiebesök vid Karlstads Universitet. Jag anlände lagom till middagen och den var mycket trevlig, även om det inte blev middag hos min företrädare och förra chef - landshövdingen Eva Eriksson. Som landshövding var hon istället i Stockholm på prinsens (hertigen av Värmlands) 30-årsdag.

Idag har vi haft sammanträde med FoU-rådet och styrelsemöte med Einar Lindhs kommunvetenskapliga fond. 18 000 kronor utdelades fördelat på tre stipendiater. Efter en lunch i Karlstad blev det tåg igen till Göteborg för att prata på ett möte för den offentliga primärvårdens chefer inför VG Primärvård. Det finns synpunkter och kritik på vissa punkter om orättvisor till de privata vårdgivarnas fördel (och det är spännande att höra om liknande orättvisor från de privata till det offentligas fördel), men helhetsbilden tycker jag ändå är att den offentliga primärvården kommer att ta kampen om att utveckla primärvården och vinna invånarnas förtroende att få bli deras vårdgivare. Det är bra.

Nu sitter jag på tåget igen på kvällen. Nu är destinationen Stockholm igen dit folkpartiets regionfullmäktigegrupp gör ett studieresa. Vännerna sitter nu på Operan medan jag bloggar från X2000. I morgon blir det ett studiebesök på Södersjukhuset innan jag återvänder till västkusten på fredagkväll för att ladda inför lördagens regionmöte i Borås.

Mest frustrerande just nu är att jag tycks ha blivit avstängd från min egen mejlbox som jag hade hoppats hinna botanisera lite i under resan.

Tja, det här blev några riktiga dagboksanteckningar utan så mycket av reflektioner och analyser, men det kanske också kan vara av intresse för vad vi politiskt förtroendevalda ägnar oss åt för att på bästa sätt försöka fullgöra våra uppdrag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0