Rent sjukhus?

I helgen nåddes jag av en bra granskningssignal från Socialstyrelsen. Socialstyrelsens generaldirektör Lars-Erik Holm signalerar tydligt att de har för avsikt att sätta städningen vid våra sjukhus under luppen.

Bakgrunden har varit ett antal rapporterade fall från olika sjukhus i landet om att städningen har minskat i omfattning eller i kvalitet efter det att verksamheten har upphandlats. Nu är det väl inte upphandlingen i sig som är problemet, utan vilka krav som ställs i antingen upphandlingsunderlag eller på städverksamheten i egen regi.

Städning kan ju uppfattas som en sidoverksamhet som man hellre kan spara på i ett läge med ont om pengar för att skona det som uppfattas som kärnverksamhet, men om man resonerar på det sättet riskerar man att grovt lura sig själv.

Städning och andra hygienfrågor får av allt att döma inte för mycket uppmärksamhet i sjukvården. De senaste åren har dock flera andra hygienfrågor som kläder, smycken, tvätt och spritning, handskar med mera hamnat i fokus på ett positivt sätt. Det har varit lätt att vara nonchalant mot den kunskap som vi faktiskt har haft i över 100 år om hygienens betydelse i sjukvården. Städning är i det sammanhanget också en viktig hygienfråga.

Jag måste erkänna att jag vet för lite om vilka krav och regler som vi har i Västra Götalandsregionen, utan har gjort tolkningen att "hälsan tiger still". Jag har inte hört om några speciella problem vad gäller städning av våra sjukhus, men det behöver inte betyda att det inte finns en förbättringspotential.

Ska vi lyckas i våra strävanden att halvera de vårdrelaterade infektionerna i svensk hälso- och sjukvård så är jag övertygad om att den grundläggande städningen av våra lokaler har en stor betydelse. Kan Socialstyrelsens kommande granskning att hjälpa oss att bli bättre så är det mycket vunnet med det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0