Jämförelser av vården
Intresset för jämförelser av hälso- och sjukvårdens utbud, kvalitet och resultat har blivit allt större de senaste åren. Om någon månad kommer den fjärde utgåvan av SKL:s och Socialstyrelsens "Öppna jämförelser". I Västra Götalandsregionen presenterades strax före sommaren den femte upplagan av Verksamhetsanalys av Hälso- och sjukvårdens i Västra Götalandsregionen. I kölvattnet av införande av olika vårdvalsmodeller runt om i landet kommer vårdcentralernas resultat eller kvalitet på olika sätt att visas upp för allmänheten som ett stöd i deras vårdval.
Allt fler nationella kvalitetsregister redovisar sina årsrapporter så att de är intressanta både för den medicinska professionen och för allmänheten. Diverse beroende och oberoende organisationer presenterar mer eller mindre heltäckande jämförelser med diverse olika metoder för jämförelser av resultat och kvalitet. Dessutom planerar, om jag förstått det rätt, socialdepartementet för att ta fram en form av nationell jämförelsedatabas av sjukvården och idag kom det allra senaste bidraget i denna flora i form av OmVård.se
Den nya sidan har ett tungt medicinskt råd bakom sig med bland annat regionens förre hälso- och sjukvårdsdirektör Johan Calltorp och SBU:s ordförande Nina Rehnqvist och finansieras via Svenskt Näringsliv. När jag hastigt bekantat mig med den nya sidan ser jag att det främst rör sig om ett försök att pedagogiskt presentera resultat från andra tidigare kända och pålitliga datakällor.
För mig som oerhört varm anhängare av ökat fokus mot sjukvårdens kvalitet och resultat är det med stort intresse jag noterar den övriga omvärldens allt större intresse för dessa frågor, men jag kan inte låta bli att fundera om floran är på väg att bli allt för vildvuxen?
Vad patienterna är betjänta av är en så korrekt, aktuell och oberoende information som möjligt och som är lättillgänglig, snabb och samlad för ett helhetsperspektiv och med en trovärdig avsändare.
Många myndigheter, sjukvårdshuvudmän, organisationer, föreningar, företag, konsulter med flera lägger nu en hel del pengar och en hel del kraft och ork på att utveckla nya modeller för detta.
Med en allt för vildvuxen flora så kan det till och med bli svårare än enklare för patienterna att hitta de jämförande resultat de söker. "Vem i hela världen kan man lita på?"
Jag tror det är viktigt att vi som verkar i den offentliga sektorn ska ta en allvarlig funderare på hur vi vill att våra resultat ska presenteras och av vem och i vilket sammanhang. Det är kanske bra att det får växa till sig ett tag till för att inte hämma en önskvärd utveckling, men det offentliga måste samtidigt börja anta en hållning i frågan. Vi har inte minst ett ansvar för att det är trovärdig information som kommer patienterna till del utan risk för att eventuella externa finansiärers intressen kan komma att påverka urvalet av resultat som presenteras.
Vi måste också föra en diskussion om vad som är av intresse att publicera för de professionella respektive patienterna/medborgare respektive båda grupperna, samt vad som lämpar sig för nationella jämförelser och mer lokala eller regionala jämförelser av hälso- och sjukvården.
Jämförelser är här för att stanna, och jag är övertygad om att jämförelserna kommer att driva utvecklingen av vården framåt, men vi måste också se till att göra det så enkelt som möjligt för patienter/medborgare att ta del av jämförelserna så att de inte måste jämföra jämförelserna för att få ett vettigt svar på angelägna frågor.
Allt fler nationella kvalitetsregister redovisar sina årsrapporter så att de är intressanta både för den medicinska professionen och för allmänheten. Diverse beroende och oberoende organisationer presenterar mer eller mindre heltäckande jämförelser med diverse olika metoder för jämförelser av resultat och kvalitet. Dessutom planerar, om jag förstått det rätt, socialdepartementet för att ta fram en form av nationell jämförelsedatabas av sjukvården och idag kom det allra senaste bidraget i denna flora i form av OmVård.se
Den nya sidan har ett tungt medicinskt råd bakom sig med bland annat regionens förre hälso- och sjukvårdsdirektör Johan Calltorp och SBU:s ordförande Nina Rehnqvist och finansieras via Svenskt Näringsliv. När jag hastigt bekantat mig med den nya sidan ser jag att det främst rör sig om ett försök att pedagogiskt presentera resultat från andra tidigare kända och pålitliga datakällor.
För mig som oerhört varm anhängare av ökat fokus mot sjukvårdens kvalitet och resultat är det med stort intresse jag noterar den övriga omvärldens allt större intresse för dessa frågor, men jag kan inte låta bli att fundera om floran är på väg att bli allt för vildvuxen?
Vad patienterna är betjänta av är en så korrekt, aktuell och oberoende information som möjligt och som är lättillgänglig, snabb och samlad för ett helhetsperspektiv och med en trovärdig avsändare.
Många myndigheter, sjukvårdshuvudmän, organisationer, föreningar, företag, konsulter med flera lägger nu en hel del pengar och en hel del kraft och ork på att utveckla nya modeller för detta.
Med en allt för vildvuxen flora så kan det till och med bli svårare än enklare för patienterna att hitta de jämförande resultat de söker. "Vem i hela världen kan man lita på?"
Jag tror det är viktigt att vi som verkar i den offentliga sektorn ska ta en allvarlig funderare på hur vi vill att våra resultat ska presenteras och av vem och i vilket sammanhang. Det är kanske bra att det får växa till sig ett tag till för att inte hämma en önskvärd utveckling, men det offentliga måste samtidigt börja anta en hållning i frågan. Vi har inte minst ett ansvar för att det är trovärdig information som kommer patienterna till del utan risk för att eventuella externa finansiärers intressen kan komma att påverka urvalet av resultat som presenteras.
Vi måste också föra en diskussion om vad som är av intresse att publicera för de professionella respektive patienterna/medborgare respektive båda grupperna, samt vad som lämpar sig för nationella jämförelser och mer lokala eller regionala jämförelser av hälso- och sjukvården.
Jämförelser är här för att stanna, och jag är övertygad om att jämförelserna kommer att driva utvecklingen av vården framåt, men vi måste också se till att göra det så enkelt som möjligt för patienter/medborgare att ta del av jämförelserna så att de inte måste jämföra jämförelserna för att få ett vettigt svar på angelägna frågor.
Kommentarer
Trackback