...och vinnaren är VG Primärvård

Under vinjetten 15 i topp kommer jag under de närmaste dagarna som en upptakt till valrörelsen, där vi presenterar våra idéer och visioner för framtiden, att göra vissa återblickar på de sex och ett halvt år som jag varit ordförande i Västra Götalandsregionens hälso- och sjukvårdsutskott och de beslut som jag har varit delaktig i att driva fram och förverkliga och som jag är särskilt stolt över.

Listan presenteras bakifrån och avslutas idag när vi kommit till listans första plats.

 

Plats 1 – VG Primärvård

 

Jag tror inte att det överraskar någon som har följt denna blogg eller på något sätt känner mig över vad jag har valt att lista som nummer ett på min egen topplista över insatser för regionens hälso- och sjukvård.

 

Som liberal och folkpartist har alltid utveckling av primärvården alltid legat högst upp bland de viktigaste utvecklingsområdena i svensk hälso- och sjukvård. Den nya lagstiftningen med lagen om valfrihetssystem gav oss möjligheten att förena flera liberala ambitioner. En satsning på primärvården, ökad mångfald i sjukvården, mer makt till patienterna och större valfrihet för personalen.

 

När HSU den 17 januari 2009 fattade beslutet om VG Primärvård skrev jag på bloggen:

 

” I mars är det 30 år sedan jag betalade min första medlemsavgift till Folkpartiets Ungdomsförbund (FPU). (…) Från det första politiska mötet, till den första konferensen, till det första uppdraget, till det första jobbet (regionombudsman i Väst efter gymnasiet) fram till idag, och just idag har jag upplevt mitt stoltaste ögonblick som politiker (…) när hälso- och sjukvårdsutskottet fattade beslut om VG Primärvård - regionens vårdvalsmodell för primärvården.

 

Om jag inte skulle få chansen att fatta ett enda ytterligare politiskt beslut i mitt liv så skulle det (i alla fall just nu) vara OK, för jag har idag fått vara med och fatta just det beslut som jag allra mest har längtat efter sedan jag började syssla med hälso- och sjukvårdspolitik för 17 år sedan.”

 

Jag känner att min egen insats har varit viktig för tillblivelsen av VG Primärvård, men vill samtidigt betona att det aldrig hade blivit vad det blivit om det inte hade varit för duktiga och engagerade tjänstemän på hälso- och sjukvårdsavdelningen – och framför allt om det inte hade varit för mina politiska kollegor i HSU som givit, tagit och bidragit till det som till slut blev VG Primärvård.

 

Ett par veckor senare fattades det formellt slutgiltiga beslutet i fullmäktige den 3 februari. Då skrev jag följande på bloggen.

 

”När jag skriver de sista raderna är jag ensam kvar i fullmäktigesalen och jag upplever en inre tillfredsställelse över att vi har lyckats komma så här långt i en bred politisk enighet, och det kommer att bli riktigt roligt, spännande och även lite oroligt kring vad som kommer att hända det närmaste halvåret fram till starten och inte minst under det första året efter starten. Blir det flipp eller flopp, eller ett stort jasså?

Medborgarna kommer inte bara att kunna välja och välja bort vårdcentral från hösten 2009, de kan också välja och välja bort partier i regionfullmäktige hösten 2010. Jag tar gärna på mig ett ansvar för folkpartiets sida, och jag är övertygad om att chanserna är betydligt större att bli belönad än att bli straffad på valdagen.”

 

Blev det flipp, flopp eller ett stort jasså? Ja, var och en får göra sin tolkning – men även om vi upptäckt saker som behöver justeras, förbättras och utvecklas framöver så kan det första knappa året, ur mitt perspektiv, inte beskrivas på något annat sätt än som en succé.

 

Mer än 60 nya vårdcentraler har tillkommit i regionen. Några har också försvunnit sedan starten den 1 oktober förra året, men ytterligare några har också tillkommit efter startdagen och ytterligare några är på gång att starta verksamhet.

 

Det stora intresset från vårdgivarna är ett gott betyg. Det ökade utbudet och med det en ökad tillgänglighet, bättre service och bemötande har gynnat invånarna i regionen.

 

VG Primärvård är det roligaste, viktigaste och bästa jag har varit med om att utveckla under mina år som ordförande i hälso- och sjukvården – än så länge.


Kommentarer
Postat av: Kerstin Beckman

Hej!



Lycka till med det fortsatta arbetet med att utveckla VG Primärvård! Det verkar vara en dynamisk tid hos er!



Jag vill tipsa dig om att den vårdcentralsguide som vi visade i Almedalen nu är lanserad på OmVård.se. Kanske en hjälp för alla VG-bor som inte riktigt vet vad de ska välja bland alla de nya vårdcentralerna ;)



Här kan du hitta guiden:

http://www.omvard.se/vardcentralsguiden/



Hälsningar

Kerstin

2010-08-24 @ 15:59:45
URL: http://www.omvard.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0