Patientsäkerheten

Idag presenterade regeringspartierna ett gemensamt förslag om satsningar på det som kallas välfärdens kärna - hälso- och sjukvården och äldreomsorgen. I ett välfärdspaket på sju sidor lyfts vissa områden fram och pengar fördelas till dessa områden.

Inom hälso- och sjukvården är det tre områden, två gamla och två nya. Inom de gamla områdena skickar regeringspartierna bra signaler om att såväl kömiljarden som psykiatrisatsningen permanentas under mandatperioden. Vad gäller kömiljarden så tycker jag att det är helt OK att den fortsätter vara just en kömiljard, men det är lite synd att psykiatrisatsningen på 900 miljoner kronor från 2008 planeras att fortsatt vara 900 miljoner kronor 2014. Vill regeringen verkligen säkra en positiv utveckling via statsbidrag så bör den nog börja fundera på att indexuppräkna sina statsbidrag.

De nya områdena som i välfärdspaketet får en resurstilldelning under mandatperioden är en ökad satsning på tandvården för personer som på grund av sjukdomar eller funktionsnedsättningar har en försämrad tandhälsa. Hela 500 miljoner kronor planeras att satsas på denna grupp, vilket i mina öron faktiskt låter relativt mycket med tanke på att den gruppen redan har ett relativt gott skydd, men jag ska inte vara den som motsätter mig en ytterligare förstärkning för en angelägen sak för en angelägen målgrupp. Jag gissar att andra har bättre kunskap om vilka resurser som krävs.

Till sist och glädjande så ges besked om en större ekonomisk satsning för ökad patientsäkerhet. När jag satt med i Alliansens sjukvårdsgrupp så drev jag på i frågan om satsningar för ökad patientsäkerhet. Vi talade i den gruppen att det borde finnas någon form av stimulansmedel likt kömiljarden, och talade om en patientsäkerhetsmiljard. Dagens besked är inte riktigt en miljard, men väl 67,5% av en miljard - 675 miljoner kronor långsiktigt till de regioner och landsting som lyckas bäst med patientsäkerhetsarbetet. Jag tycker inte det är fel med resultatbaserade statsbidrag, och har full förståelse för att regeringar vill se att de får något för de statsbidrag de delar ut, men det kommer inte att bli helt enkelt att finna en bra, effektiv och rättvis resultatbaserad fördelningsmodell som dessutom är objektiv och inte går att manipulera.

För regionens del innebär satsningen ca 110 miljoner kronor om vi lyckas få vår relativa andel av kakan. Det är mycket pengar och kommer väl till pass i den stora patientsäkerhetssatsning som folkpartiet i Västra Götalandsregionen ändå vill genomföra under nästa mandatperiod. Stimulansmedel för förbättrad patientsäkerhet kommer dessutom att innebära en dubbel bonus för de regioner och landsting som lyckas då ett bra patientsäkerhetsarbete i sig höjer kvaliteten och minskar de onödiga kostnaderna i vården.

Totalt sett så tycker jag att det är ett bra besked från den nuvarande regeringen om den sitter kvar om knappt fyra veckor. Ska jag avslutningsvis vara lite kritisk så är jag lite förvånad över att satsningarna på äldreomsorgen i välfärdspaketet inte är större. Jag tillhör dem som tror att behoven inom äldreomsorgen faktiskt är större än behoven inom hälso- och sjukvården, men det kanske beror på att jag kan sjukvården bättre och ser vilken potential vi har att effektivisera stora delar av verksamheten via ett bra kvalitets- och patientsäkerhetsarbete.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0