Två dagar i Almedalen

Befinner mig på Gotland och Almedalsveckan sedan i måndagskväll och nu två dygn senare har jag hunnit avverka sex seminarier, träffat både gamla vänner i politiken och från andra sammanhang och dessutom hunnit skapa en hel del nya kontakter. 1 396 seminarier erbjuds dem som befinner sig på Gotland under Almedalsveckan. När jag var här senast för 18 år sedan vill jag minnas att det totalt var två seminarier den dagen och ett tal av Bengt Westerberg på kvällen när jag var där. Någon sa idag att så sent som 2001 var det 50 seminarier under veckan och att det fem år senare, det förra valåret 2006, var 450 seminarier. Det handlar således om en explotionsartad utveckling och man kan undra om folket som är på plats verkligen räcker till för att få åhörare till alla seminarier?

De seminarier som jag har deltagit i så här långt har dock haft bra uppslutning. Det började i tisdags förmiddag med ett seminarium arrangerat av Psykologförbundet där de bland annat presenterade ett 10-punkts valmanifest med idel goda förslag för att ta till vara psykologernas kompetens i primärvården, i skolan och i psykiatrin och för att utveckla psykologernas yrkesroll. Vi var sex representanter från riksdagspartierna, och slutsatsen var väl att det fanns en stor enighet om vikten av att ännu bättre ta tillvara psykologernas kompetens i svensk hälso- och sjukvård.

Strax efter lunch arrangerade Västra Götalandsregionen ett seminarium om klinisk forskning, samverkan och patienters delaktighet för regional utveckling och för utveckling av sjukvården. Vid detta seminarium hade jag rollen som moderator och insåg samtidigt att det ibland är enklare att ge svaren än att ställa de angelägna frågorna. Det var dock ett välbesökt seminarium där vi från regionens sida försökte lyfta fram goda erfarenheter för hur man kan "gifta ihop" hälso- och sjukvårdsfrågorna med de regionala utvecklingsfrågorna för att skapa såväl en bättre sjukvård som få utveckling av företagande och näringsliv inom den medicinrelaterade industrin.

Strax innan regionens seminarium hann jag också med dagens intervju med Dagens Medicin, med anledning av att det var Folkpartiets dag i Almedalen. Jag fick vara folkpartiets representant och försökte främst lyfta frågan om förbättrad patientsäkerhet i vården.

På eftermiddagen följde ytterligare två seminarier. Först ett som arrangerades av Sjukgymnastförbundet på temat "Tidsenlig hälso- och sjukvård". Det blev ett mycket bra samtal mellan och sex personer i panelen, moderatorn och publiken. I panelen var vi två politiker, två fackföreningsordföranden från sjukgymnastförbundet och vårdförbundet, samt Socialstyrelsens generaldirektör och en utvecklingsledare från landstinget i Kalmar. Slutsatsen av seminariet var väl till stor del att vården behöver bli bättre på att ta tillvara fler professioners kompetens direkt, bättre på ansvarsfördelningen mellan olika professioner, bättre på att se över sina arbetssätt, få till ett utvecklat ledarskap i vården och bli bättre på att möta de stora patientgruppernas behov av sjukvård för att kunna erbjuda en tidsenlig hälso- och sjukvård.

Dagens seminarieövningar avslutades i en trädgård där Praktikertjänst arrangerade en "speed-debating" som blev dagens roligaste händelse där vi vara fem personer som under former som snarast liknade brittiska parlamentets debattformer med häcklande och hurrande för de olika inläggen vi fem gjorde på temat "Framtidens hälso- och sjukvård". I samband med varandras anföranden betygsatte de andra debattörerna vad vi sa och hade en kraftigt avvikande åsikt så bröt vår debattledare för att få till ett replikskifte. En debattform som passade till minglet i trädgården men som samtidigt lyfte fram både skillnader i åsikter och nya åsikter om utvecklingen för framtidens hälso- och sjukvård.

I måndags hade jag bråttom iväg till Gotland och hann inte få med mig elsladden till datorn, så jag får helt enkelt be om att få återkomma om vad som händer under dag två, onsdagen, när jag fått laddat datorns batteri och då också rapportera om morgondagens båda seminarier som jag ska delta i. Ett arrangerat av Apotektet AB om läkemedel och ett arrangerat av Vårdföretagarna och bolaget Diaverum på temat "Mer vård för pengarna - med kvalitet som ledstjärna", ett ämne som verkligen är mitt favoritämne. Ser mycket fram emot detta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0