Nöjdare patienter med VG Primärvård

Idag har vi haft vårens nästsista sammanträde med hälso- och sjukvårdsutskottet i regionen och bland annat fått resultatet av den senaste mätningen av patientupplevd kvalitet i primärvården presenterad.

I höstas genomfördes den första nationella patientenkäten av alla patientupplevd kvalitet i primärvården. Jag bloggade om resultaten från den första mätningen när den presenterades i februari i år. Den mätningen genomfördes veckorna innan VG Primärvård startade den 1 oktober, vilket gav oss chansen att få en aktuell lägesbild av hur patienterna uppfattade primärvården i regionen precis innan start.

Det samlade resultatet för vårdcentralerna i Västra Götaland var vid det tillfället ganska mediokert. Invånarna i 12 andra av 19 landsting och regioner rankade sin primärvård högre än vad invånarna i Västra Götaland gjorde med vår primärvård. Jag skrev i det blogginlägget att; "Jag hade hoppats på ett bättre resultat men är övertygad om att vi kommer att nå bättre resultat i nästa mätning annars har vi misslyckats med de ambitioner som vi satt upp när vi sjösatte VG Primärvård."

Nu har resultatet av nästa mätning kommit och jag kan glädjande konstatera att patienternas omdömde om primärvården har förbättrats sedan i höstas. Vi har i Västra Götalandsregionen beställt en extra mellanliggande patientenkät innan nästa nationella mätning kommer senare i höst. Vi har gjort den extra beställningen för att resultaten av den nationella patientenkäten ska kunna vara en vägledande faktor när patienter som önskar byta vårdcentral värderar kvaliteten vid andra vårdcentraler i regionen. För att vara ett sådant instrument är det viktigt att alla vårdcentraler, även det 60-tal som tillkommit efter införandet av VG Primärvård, blir bedömda på samma grunder. Dessutom är det ju intressant att se om VG Primärvård har fått den effekt som vi hoppats på.

Jag har ända sedan vi började arbetet med VG Primärvård hävdat att det är en viktig reform, men att det inte är någon "quick fix" som löser alla primärvårdens problem och utmaningar i ett slag, eller förändrar folks uppfattningar över en natt. Resultatet av den nya patientenkäten visar att vi går åt rätt håll, men inte att vi når en nationell topposition ännu. Vi lyfter oss, fyra månader efter införandet av VG Primärvård (undersökningen genomfördes under februari) till en högre nivå och en nivå i paritet med riksgenomsnittet.

Resultaten i enkäten presenteras i form av ett sorts nöjdhetsindex mellan 0 och 100, och för alla värden har regionens vårdcentraler samlat förbättrat sitt resultat från 71 till 74 och för ett antal kvalitetsindikatorer från knappt 80 till drygt 81.

Resultatet är bättre kring alla de parametrar som presenterades för oss idag jämfört med i höstas. Särskilt glädjande är att den största förbättringen märks på frågan: "Fick du träffa den läkare som du brukar träffa?". Patienterna bedömer alltså kontinuiteten som klart förbättad, och det är ju en av nyckelfrågorna för en väl fungerande primärvård.

De privata vårdgivarna får genomgående bättre omdömen av sina patienter än den offentliga primärvården. Invånarna i hälso- och sjukvårdsnämndsområdena Södra Bohuslän och Göteborgs centrum-väster är mest nöjda med indikatorer som tillgänglighet, kontinuitet, bemötande, förtroende, upplevd nytta och helhetsintryck. Det är också två av de nämndsområden där invånarna har störst valfrihet och störst mångfald av vårdgivare. Är det ett givet samband? Nja, invånarna i östra Göteborg ger sina vårdcentraler, där också valfriheten och mångfalden är stor, genomgående sämre uppskattning i denna mätning.

Vi har idag fått en första dragning av resultaten, och tyvärr finns de ännu inte tillgängliga för er läsare att själva kunna jämföra via någon länk. Jag får be att få återkomma med det i kommande inlägg.

I höst kommer som sagt nästa mätning och det ska bli riktigt spännande att se den fortsatta utveckling av patienternas upplevda kvalitet vid regionens olika vårdcentraler. Jag är fortsatt övertygad om att denna typ av mätningar kommer att driva utvecklingen framåt och också fungera som en betydelsefull vägledning för de patienter som funderar på att byta vårdgivare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0