Läkemedelsforskning

Jag har återigen tvingats till ett längre blogguppehåll. Denna gång har det berott på att jag legat mer eller mindre däckad i feber, svettningar, muskelvärk, snuva med mera i en vecka. Har fått en och annan tråkning av att det inträffade lägligt under vinter-OS, men med OS-programmet på kvällar och nätter har man ju under detta OS inte behövt hålla sig borta från jobbet på grund av OS.

Strategierna för att bli frisk igen från den typen av infektion som jag drabbades av har av någon beskrivits som att antingen gå till vårdcentralen och få ett recept för att sedan bli frisk efter sju dagar, eller att helt enkelt ligga hemma, sova och bli frisk efter en vecka. Jag valde strategin att bli frisk efter en vecka, och det stämde rätt så bra.

Det blev således inget läkemedelsintag för min del under veckan, men det är just om läkemedel som detta blogginlägg är tänkt att egentligen handla om.

AstraZeneca har idag meddelat  stora förändringar i sin globala forskningsverksamhet. För drygt en månad sedan flaggade bolaget för kommande förändringar och idag kom dem och i Sverige resulterade det i att deras forskningsverksamhet i Lund kommer att avvecklas under 2011. Det är naturligtvis ett hårt slag för Skåne att förlora en så pass stor forskningsaktör i sin region.

Valet av strategi från AstraZeneca att helt avveckla forskningsenheter med tårtspade istället för osthyvel gör att en befarad neddragning av Astras verksamhet i Mölndal istället tycks innebära en utökning av verksamheten när terapiområdena andningsvägar och inflammation som bedrivits i Lund istället förs över till enheten i Mölndal. För Västra Götaland betyder det på omvänt sett från Skåne en positiv utveckling att en så pass stor forskningsaktör blir kvar i regionen och förhoppningsvis också utvecklar verksamheten.

Vad jag kan utläsa av pressmeddelandet från AstraZeneca så är det stora förändringar som görs globalt. Hela enheter stänger inte bara i Sverige utan också i Storbritannien och i USA. Samtidigt som AstraZeneca släpper på ambitionerna med tidig forksning inom en rad terapiområden, bland annat inom psykiatrispektrat kring schizofreni, bipolär sjukdom och depression/ångest.

Jag kan egentligen inte läkemedelsbranchen tillräckligt bra för att göra tvärsäkra uttalanden, men jag kan inte låta bli att notera skrivningen om att man släpper på ambitionerna "med tidig forskning" inom en rad områden. Under de senaste decennierna har vi sett sammanslagningar av i grunden stora läkemedelsbolag till jättar, varav just Astra och Zeneca är ett exempel. Pharmacia och UpJohn var ett annat, och så sent som förra året meddelades om en sammanslagning av jättarna Pfizer och Wyeth. Läkemedelsbolagen har gått mot koncentration och ett av skälen är säkert de allt högre utvecklingskostnaderna för nya läkemedel.

Signalen om att AstraZeneca släpper ambitionerna "med tidig forskning" signalerar delvis en ny inriktning om att bolaget låter andra mindre bolag och kanske också mer innovativa bolag stå för tankeverksamheten och den tidiga utvecklingen för att sedan kunna fungera som partner eller uppköpare av idéer eller hela företag när lovande idéer behöver utvecklas i de kommande faserna före lansering, d v s i den utvecklingsfas som det behövs större ekonomiska muskler.

AstraZeneca har länge varit en viktig partner till Västra Götalandsregionen, inte minst inom den kliniska forskningen och även i uppbyggandet av Gothia Forum, som jag bloggade om i november.

Nyheten om AstraZenecas nya förskningsinriktning nådde mig sent på eftermiddagen efter sammanträde med regionens FoU-beredning och jag kan i skrivande stund inte låta bli att fundera över hur Västra Götalandsregionen kan bidra till att ytterligare stimulera framväxten av de företag som i Astras hägn och i samarbete med regionens sjukvård kan vara de företag som i ökad utsträckning kan bidra just "med tidig forskning". Där har vi en utmaning för regionen i det som är regionens två huvuduppgifter - hälso- och sjukvård och regional utveckling.

Kommentarer
Postat av: Mette Ludvigsson

Hej Jonas!

Vad kul att du bloggar! Det ska jag sprida vidare till mina kollegor. Vi på Angereds Närsjukhus driver ju också en blogg - gå gärna in och kolla! www.angeredsnarsjukhus.blogspot.com



Vänlig hälsning

Mette Ludvigsson, Informatör på Angereds Närsjukhus

2010-03-09 @ 21:03:28
URL: http://www.angeredsnarsjukhus.blogspot.com
Postat av: Na

Kan inte du vara fortsatt däkad i feber.



Detta och NÄL inlägget om allt väl på NÄL vittnar väl npgot om en stor naivitet och trorn att hela världen snurrar kring VGR.



Ett tips - det är inte sant



Du må ha dina ambitioner, men jag tror inte AZ ledning ringer till dig och lyssnar på "kloka ord".



Du är så j-a naivt !!!

2010-03-11 @ 22:58:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0