Valrörelsens bästa artikel

Ja, jag vet att jag nog har varit lite gnällig över valrörelsen i denna blogg. Inte nog med att inte valrörelsen handlar om hälso- och sjukvård, det känns dessutom som att det är väldigt få heta nyheter eller händelser i vården över huvud taget dessa veckor.

Redan förra måndagen hade jag tänkt blogga om Uppsala-möte som då inleddes, och då menar jag varken det som hölls 25 februari 1593 när den lutherska reformationen stadfästes i Sverige eller det som hölls 380 och ett halvt år senare när Centerpartiets förtroenderåd sa nej till att slå samman Folkpartiet och Centerpartiet till ett parti. Ryktet gör gällande att folkpartisterna såg chansen att bilda ett parti med folkpartiets politik och centerns organisation och var därför positiva, men att Centerpartisterna sa nej för att de var rädda för att det skulle bli folkpartiets organisation och centerns politik.

Nåväl, förra måndagen samlades, som ett resultat av det svenska ordförandeskapet förra året, forskare, politiker, organisationer och läkemedelsindustrin för att anta utmaningen om antibiotikaresistens och bristen på ny och verkningsfull antibiotika - The global need for effective antibiotics – moving towards concerted action Det är ett oerhört viktigt ämne och en jätteutmaning för hälso- och sjukvården tillsammans med läkemedelsindustrin att få fram nya preparat som kan försvara och fortsatt möjliggöra alla andra medicinska landvinningar som kunnat göras tack vare antibiotikan.

Jag hade tänkt hylla en av mina hjältar i svensk hälso- och sjukvård Otto Cars som oförtrutet kämpat för att sätta frågan om antibiotikaresistens på dagordningen. Konferensen som hölls i Uppsala i förra veckan var i mångt och mycket ett resultat av Otto Cars enträgna lobbyarbete. Jag blev åter påmind om detta idag när jag såg nyheten att Otto Cars hade förärats ett prestigefyllt internationellt pris för sitt idoga arbete. Stort grattis säger jag, och hoppas att vi under de kommande åren kan fortsätta den nedåtgående trend vi nu ser i svensk sjukvård med en minskad överförskrivning av antibiotika för vi har fortfarande en bra bit kvar innan vi hamnar i nivå med till exempel Nederländerna.

Jag ska avslutningsvis frångå mina principer och ge er en länk till vad jag själv tycker är valrörelsens bästa artikel så här långt, trots att det inte handlar om sjukvård. Den är publicerad i Dagens Nyheter och skriven av en av mina politiska idoler när jag engagerade mig i ungdomsförbundet för 30 år sedan, Anders Johnson som då var ledamot av Folkpartiets Ungdomsförbunds förbundsstyrelse. Idag skriver han under rubriken "Så bevarar vi Sverige svenskt". Läsvärd och tänkvärd om hur vi kunnat bygga det välstånd som nu ger utrymme för vallöften om diverse förslag till jobbskatteavdrag, maxtaxor, bidrag och avdrag.

Om jag nu ändå är inne på lite av nostalgi från förr så minns jag när vi i ungdomsförbundet på sent 80-tal inspirerades av de tyska ungliberalerna till en affisch med en jordglob och texten som översatt till svensk löd: "Alla är utlänningar - nästan överallt"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0