Internationella sjukgymnastikens dag

Idag firas den internationella sjukgymnastikens dag. Det är bra. Sjukgymnasterna är en yrkeskår i hälso- och sjukvården som bör uppmärksammas och som jag inte tycker att vi använder oss av i så stor utsträckning som vi borde. Det tycker inte sjukgymnasterna själva heller och jag köper i stor utsträckning deras argumentation. Inte helt och hållet och inte heller okritiskt, men jag är rätt övertygad om att sjukgymnasterna generellt har en kompetens som vi måste bli bättre på att använda oss av i hälso- och sjukvård.

I våras lämnade jag in en motion till regionfullmäktige om att införa en särskilt vårdval för sjukgymnastisk verksamhet. Den nya politiska ledningen i regionen har inbjudit till dialog i frågan om hur vi ska hantera sjukgymnastiken framöver i förhållande till vårdvalsreformen VG Primärvård.

När vi skapade VG Primärvård valde vi, till skillnad från exempelvis Region Skåne, att lägga sjukgymnastiken utanför vårdcentralernas åtagande. Det fanns flera skäl till det. Ett var att vi ville bibehålla patientens valfrihet att söka hos den sjukgymnast hon önskade och inte bara vara hänvisad till vårdcentralens sjukgymnaster. Ett annat var att vi inte ville göra vårdåtagandet för varje vårdcentral för brett. Ett tredje skäl var att situationen så väldigt olika ut runt om i regionen. Samrehab med kommuner på vissa håll. Många sjukgymnaster på nationella taxan på andra håll och flera upphandlade sjukgymnaster på ytterligare andra ställen.

Jag tror att ett vårdval för sjukgymnaster bäst skulle kunna navigera i det nuvarande landskapet. Det ger alla vårdcentraler som så önskar möjlighet att ha sjukgymnaster som tillägg till sitt ordinarie utbud enligt VG Primärvård. Det ger sjukgymnaster med avtal eller på nationella taxan, ofta kvinnliga entreprenörer, möjlighet att fortsätta sin verksamhet och det ger fortsatt utrymme för olika samarrangemang mellan kommuner och regionen.

Dessutom skulle ett eget vårdval för sjukgymnasterna ytterligare tydliggöra deras yrkesroll. Det ger oss som beställare och finansiär av verksamheten bättre möjligheter till uppföljning av resultat, och det skulle framför allt ge patienter ett större tillgång på sjukgymnastisk kompetens - som jag tror att vi behöver mer av.

Kommentarer
Postat av: Sara

Har med intresse följt dina uttalande om sjukgymnastik och ett vårdval för dem. Själv arbetar jag inom rehabiliteringen inom vgr och det som skrämmer mig mest med dina uttalande är inte om sjukgymnasterna ska vara inom vårdval eller producentneutrala det är att du helt glömmer arbetsterapeuterna. Du pratar om rehabilitering men sjukgymnasterna är en del av en patients rehabilitering. Inom många områden arbetar sjukgymnasterna och arbetsterapeutern tillsammans och detta arbetssätt är någon som vår regering ger pengar till bla genom multio modal rehabilitering.

Min förhoppning är att du bara glömt arbetsterapeuter och inte på alvar menar att de ska fortsätta vara producentneutrala om sjukgymnasterna går in i vårdval. Hoppas att du uppmärksamar arbetsterapinsdag som är nu i oktober. /Sara

2011-10-11 @ 20:36:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0