Stolt över VG Primärvård

För trogna läsare av bloggen kommer det ju inte som någon nyhet att jag har varit och är stolt över den vårdvalsreform,VG Primärvård, som vi sjösatte för drygt tre år sedan, och vars förberedelsearbete jag hade förtroendet att leda då.

Idag har jag deltagit på Primärvårdens dag 2013 arrangerad av Dagens Medicin tillsammans med över 200 läkare, tjänstemän, politiker och annan vårdpersonal. I många av inläggen från olika håll - inte bara mina egna i den avslutande paneldebatten - lyftes Västra Götalandsregionens modell fram som en förebild i både det ena och det andra avseendet. Det är naturligtvis väldigt roligt, även om vi inte får drabbas av allt för stor hybris. Det finns både brister, skönhetsfläckar och sådant som kan bli bättre, men det är roligare att nämnas som förebild än tvärtom.

Regionen var väl representerad på konferensen och två av fem workshops efter lunch handlade om exempel från Västra Götaland. Charlotte Barouma från Wästerläkarna beskrev hur de jobbar med de patienter som är 70+ och Christer Andersson visade hur man kan jobba i ett socialt tungt område med bland annat drop-in på Bergsjöns Vårdcentral och BVC.

Charlotte och Christer med medarbetare representerar två av de vårdcentraler som jag tycker jobbar kreativt och försöker anpassa verksamheten till just sina patienters behov, och det är ju själva poängen med att politiker och tjänstemän tagit ett halvt steg tillbaka för att överlåta på vårdgivarna att tillsammans med sina patienter utforma vården och utbudet så att det passar dem.

Det är viktigt att vi även fortsättningsvis från politiken är tydliga med uppdraget,men att vi inte blir för klåfingriga när det handlar om att reglera uppdragen i vårdvalet.

När vi införde vårdvalet i Västra Götaland valde vi varken att kalla det för vårdval eller hälsoval utan VG Primärvård. En lite göteborgsk ordlek där VG både stod för Västra Götaland och Väl Godkänd. Då, för tre år sedan, brukade jag skämta om att vi måste byta namn på Västra Götaland när primärvården blir MVG. Där är vi inte än, men jag tror faktiskt att vi är en av de regioner och landsting som ligger bäst till för att kunna uppnå den nivån inom ett antal år.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0