Journal på nätet

Idag är det fem månader sedan som patienter som besökt sjukvården i Uppsala kunde börja ta del av sina egna journaler på nätet. Under de fem månader som har gått sedan dess har cirka 15 000 personer via e-legitimation kunnat gå in på "Min journal" och läsa sin egen journal.

Igår fick vi en dragning av hur projektet fallit ut i Uppsala på SKL:s beredning för E-samhället. Jag har nog tillhört gruppen som tyckt att såväl säkerhets- som integritetsfrågorna inte får underskattas när man tillgängliggör patientjournaler på nätet. Erfarenheterna från Uppsala visar på att både de frågorna och tekniken faktiskt har fungerat, vilket vi ju inte alltid är bortskämda med i hälso- och sjukvården.

För två år sedan motionerade min partikollega Rosie Rothstein om att patienter i Västra Götalandsregionen skulle få tillgång till sina journaler via nätet och slippa begära ut papperskopior.

För ett år sedan besvarades motionen i fullmäktige med att regionen skulle vara med och driva på utvecklingen genom att prioritera arbetet med "Min journal" inom ramen för det nationella IT-samarbetet mellan regioner och landsting.

Idag ser jag till min glädje att CeHis (centrum för e-hälsa i samverkan) beslutat om att e-tjänsten Min journal från Uppsala skall göras till nationell gemensam standard.

Redan till halvårsskiftet skall en första version att vara klar, men en mer nationell lansering beräknas dröja till nästa årsskifte.

När Rosie Rothsteins motion besvarades i fullmäktige för ett år sedan var dock förhoppningarna inte lika stora. I yttrandet stod det att "Det troliga är att det kommer att dröja flera år innan det finns en nationell tjänst som kan vara i drift". Det är inte ofta man blir positivt överraskad över att ett IS/IT-projekt går fortare än planerat, men desto roligare när det sker.

Nu har vi inte sett det färdiga systemet ännu, men med Uppsalas erfarenheter och CeHis beslut så återstår också att uppfylla det tilläggsyrkande som vi från Folkpartiet fick med vid behandlingen av Rosies motion, nämligen att regionen ska ha en hög beredskap för en rask anpassning när det nationella systemet finns tillgängligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0