Kvalitet i fokus

Onsdag - Fredag denna vecka har ägnats åt tre heldagar som uppföljningsdagar i Västra Götalandsregionen där politisk ledning och tjänstemannaledning tillsammans blickat bakåt åt 2012, men samtidigt också framåt de närmaste åren.

Det är snart nio år sedan jag blev regionråd och ordförande i regionens hälso- och sjukvårdsutskott. Något år senare började jag använda "God Vård-bilden" när jag var ute och pratade på konferenser för att visa på hur jag tolkade och definierade kvalitet i hälso- och sjukvården, oavsett om jag pratade på ett internt partimöte, konferenser, för läkarstudenter, ledningsgrupper i sjukvården eller pensionärsrådsmöten.

 



Efter något år började det kännas lite tjatigt, men jag bestämde mig då för att fortsätta att prata God Vård och kvalitet i sjukvården på varenda framträdande jag hade, och dom var rätt många tills jag hamnade i opposition för drygt två år sedan.

I början sågs jag ibland som lite excentrisk, särskilt när jag hävdade att vi hade kvalitetsbristkostnader som motsvarade uppemot 7 miljarder kronor årligen. När åren så gick blev nyfikenheten, intresset och engagemanget dock allt större oavsett vem jag pratade för och med, vilket var väldigt roligt och stimulerande.

När vi nu skriver våren 2013 och vi genomfört regionens uppföljningsdagar har alla, nej ALLA pratat kvalitet med både hetta och engagemang och det är verkligen roligt. På lunchen igår sa en av regionens sjukhusdirektörer att det är som om proppen har åkt ur apropå kvalitetsfrågorna i vården.

Jag skriver inte detta för att försöka ta åt mig äran av att kvalitetsfrågorna nu står i fokus för det är jag rätt säker på att de hade gjort ändå. Jag var inte först om att prata kvalitet i vården, även om jag tror att jag var relativt tidigt ute bland politiker som i övrigt mer fokuserade ensidigt på tillgänglighetsfrågor (som för övrigt är en viktig kvalitetsdimension). Jag skriver detta för att jag är genuint lycklig över hur fokus i debatten kring sjukvårdens utveckling skiftat från strukturfrågor till kvalitetsfrågor. Jag skriver också detta för att lite påminna hur lång tid det ibland tar att få upp en fråga högst upp på agendan, för där bedömer jag att den idag är.

När VG Primärvård infördes skrev jag i ett blogginlägg att om jag inte får vara med och fatta ett enda politiskt beslut till i mitt liv kunde jag ändå vara nöjd med att ha fått vara med och leda arbetet fram till det beslutet.

Idag känner jag inte alls på samma sätt. Att kvalitetsfrågorna nu är högt/högst upp på agendan betyder ingenting annat än att det är nu arbetet kan börja på riktigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0