Vården i partiprogrammet

Idag har en programgrupp i Folkpartiet presenterat ett förslag till nytt partiprogram som efter motionsbehandling ska antas av Folkpartiets landsmöte i november senare i år.

Vad annat kan jag kommentera idag än detta förslag? Som ledamot i Folkpartiets partistyrelse fick jag möjlighet att tjuvläsa förslaget i går kväll och som den sjukvårdspolitiker jag är kastade jag mig genast över avsnitt "3.3.3 Hälso- och sjukvård" för att läsa hur förslagen text skulle lyda.

Vad blir då domen över texten? Nja, det kanske är svårt att bli riktigt upphetsad över programförklarande texter när man jobbat politiskt i nästan 30 år. Nja, jag skrev för några veckor sedan om den i grunden politiskt gemensamma uppfattningen om målen i hälso- och sjukvården. Det är svårt att sticka ut politiskt på ett positivt sätt. Nja, inte heller programkommittén har lyckats finna några nya fantastiska idéer som ingen tänkt tidigare och som skulle revolutionera hälso- och sjukvården.

Det är inte ett dåligt förslag - inte alls. För den som läser mitt inlägg från i fredags om kvalitetsfokus i vården så lyfts i förslaget till partiprogrammet Kunskapsbaserad vård, Patientfokuserad vård, Jämlik vård, Säker vård och Vård i rätt tid.

Kvalitetsdimensionerna finns alltså där, men tyvärr inte ett övergripande resonemang om varför det är så viktigt att fokusera på kvalitet, och därmed också tydligare få med ledstjärnan om Effektiv vård.

Jag tycker också att frågan om patientsäkerhet fått lite för litet utrymme och textmässigt reducerats till att nämnas som ett argument för varför vi ska ha enkelrum i ökad utsträckning på våra sjukhus.

Särskilt glädjande är att det i förslagets första stycke om Hälso- och sjukvård tydligt slås fast att vi ska fokusera på Jämlik vård. Det är en viktig markering mot bland annat den politiska ledningen i Västra Götalandsregionen med S,V,MP som satt en agenda för inriktningen för framtidens hälso- och sjukvård utan att med ett ord nämna Jämlik vård.

Sammanfattningsvis så är det ett bra förslag till inriktning för hälso- och sjukvården framöver, men det kan bli ännu bättre, och det är ju fördelen med att vara medlem i ett parti - att vara med och påverka för att bra ska bli bättre.

I övrigt är jag allra mest glad över texterna kring socialförsäkringssystemen som måste bli tryggare och omfatta fler och att inkomstbortfallsprincipen ska värnas bättre än idag. Jag är också glad över att partiet återigen flyttar fram positionerna på såväl jämställdhetsområdet som inom miljöområdet, men mer om det i andra forum än i Sjukvårdsbloggen.

Länk till förslaget till nytt partiprogram för Folkpartiet:
http://www.folkpartiet.se/ImageVault/Images/id_19734/scope_0/ImageVaultHandler.aspx


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0