Finn fem fel

På tisdag i nästa vecka ska Regionstyrelsen få ta del av och ta ställning till åtgärder med anledning av Västra Götalandsregionens delårsrapport per augusti månad. Som ledamot i styrelsen fick vi del av delårsrapporten för några dagar sedan och jag har nu också hunnit ta del av innehållet.

Som den besserwisser jag ibland kan framstå som, så kan jag konstatera att ett "Vad var det vi sa?" på sin plats. Det som jag och Folkpartiet kritiserade i den rödgröna politiska ledningens budget har i allt för många stycken besannats. Ska dock vara tydlig med att det inte är något som glädjer mig, för det är patienterna och skattebetalarna som drabbas när den politiska ledningen inte tar ansvar för hälso- och sjukvårdens, och främst sjukhusens, finansiering.

När regionfullmäktige för snart 16 månader sedan fattade beslut om budget för 2013 fanns inte nödvändiga resurserna för att finansiera den sjukvård vi redan då bedrev vid regionens sjukhus. Det visste alla som bara hade aningens omvärldskoll, och det var från min och Folkpartiets sida huvudkritiken redan mot budgeten för 2012 och mot tilläggsbudgeten för 2011, strax efter valet 2010.

När den rödgröna politiska ledningen med S,V,MP så på vårkanten 2012 började flagga för att de skulle behöva höja skatten med 25 öre 2013 så trodde jag att budskapet äntligen hade nått fram. Regionens sjukhus behövde ökade resurser för att klara sina ekonomiska och verksamhetsmässiga mål. Några klarade ekonomin men inte tillgänglighet, andra klarade tillgängligheten men inte ekonomin och någon klarade varken ekonomi eller tillgänglighet till vården.

Förvåningen var därför stor när budgetförslaget från den politiska ledningen presenterades. Skattehöjningen var med, men inga förslag till att lösa de strukturella ekonomiska underskotten vid regionens sjukhus.

Förra hösten skrev jag en artikel om att ett "Stålbad väntar för regionens sjukhus" och spådde att sjukhusen antingen skulle minska på vårdutbudet eller tvingas minska tillgängligheten eller göra ekonomiska underskott, men troligen en kombination av alla tre.

I delårsrapporten kan vi nu läsa följande;

"Sjukhusens sammanvägda prestationer har minskat med 1,7 procent jämfört med augusti 2012"

"Totala antalet 'väntande till1:a besök' är betydligt högre januari-augusti 2013 än motsvarande period förra året, i genomsnitt 24 procent högre."

"Totalt redovisar sjukhusen ett resultat per augusti på -267,2 mnkr."

Det blev alltså en kombination av alla tre.

Sammanfattningen av 2013 så här långt är alltså följande.

1) Skatten höjdes med 25 öre,
2) Vårdproduktionen har minskat,
3) Köerna har blivit längre,
4) De ekonomiska underskotten är stora.

Med det resultatet kan jag inte dra någon annan slutsats än att vi har;

5) Fel politisk ledning med S,V,MP i Västra Götalandsregionen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0