Direkt från fullmäktige

Tisdagen den 19 februari är en av årets heldagar med regionfullmäktige i Vänersborg. 149 ledamöter är samlade för debatt och beslut i en mängd frågor. Dagens dagordning upptar 31 punkter, varav en innehåller 3 frågor och en annan 5 interpellationer. Det kommer att bli svårt att hinna ned till Göteborg och dagens träningsmatch mellan GAIS och Qviding klockan 18.30.

För min del är det ett ovanligt lugnt fullmäktigemöte. Eftersom hälso- och sjukvårdsfrågorna är en mycket stor del av regionens verksamhet handlar flera av ärendena om sjukvård och då blir min roll som ordförande i regionens häso- och sjukvårdsutskott ofta mycket aktiv. Ibland känner jag mig som någon "gubbe i lådan" som studsar upp i debatt efter debatt med andra motdebattörer. Det som allra oftast en schysst ton i debatten även om det sker ett eller annat övertramp ibland. Jag är nog inte oskyldig själv alla gånger.

Dagens huvudpunkter handlar främst om andra frågor som bolagspolicy, resepolicy, tillväxtprogram, maritim strategi, plan för funktionshinderfrågor och besvarande av 10 motioner varav flera handlar om annat än sjukvård.

Jag fick en fråga om HPV-vaccin från vänsterpartiets Anette Ternstedt. Jag har tidigare skrivit om den frågan i min blogg och kan väl notera att det är lite förvånande att det just är vänsterpartiet som är regionens främsta megafon för att förstärka buskapet från läkemedelsindustrin.

Jag har före lunchen också hunnit med att besvara en interpellation om införande av pnemokockvaccin för barn i Västra Götalandsregionen. Jag har tidigare skrivit om detta också i bloggen och kan meddela att regionen avser att införa generell penumokockvaccination av barn i linje med Socialstyrelsens kommande föreskrifter.

Försökte hålla mig borta från en diskussion om väntetiderna till barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) i NU-sjukvården då många andra deltog i debatten, men kunde till slut - när debatten kom att handla om hela BUP-verksamheten, såväl slutenvården som öppenvården och lite till - inte längre tiga. Debatten utvecklades till en klagan om att resurserna för BUP i NU-sjukvården är särskilt dåliga i regionen. Jag var tvungen att påminna församlingen om att det faktiskt finns ett väldigt bra underlag om basala fakta om den psykiatriska vården i regionen 2006 som hälso- och sjukvårdsavdelningens analysenhet har tagit fram.

I dessa fakta framgår med stor tydlighet att insatserna inom BUP i NU-sjukvårdsområdet är betydligt större än i någon annan regiondel av Västra Götaland. Det är lite förvånande att inte ledande politiker som håller hög profil i debatten om psykiatrins utveckling inte har bättre basala faktakunskaper om läget i barn- och ungdomspsykiatrin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0