Kvalitetsregisterdag

Jag borde kanske åter blogga om Socialstyrelsens remiss om att införa vaccin mot HPV (humant pappilomvirus) i det allmänna barnvaccinationsprogrammet, men hänvisar istället till min bloggtext från i torsdags då SVT:s Rapport "avslöjade" vad Socialstyrelsen skulle föreslå idag. Har också blivit intervjuad av Västnytt idag och du kan ta del av det inslaget via denna länk.

Jag är säker på att jag kommer att få återkomma till den frågan framöver ändå.

Jag vill istället förmedla några reflektioner från en mycket intressant och viktig utbildnings- och informationsdag som vi arrangerat i regionen idag. Rubriken på inbjudan var "Kvalitetsregisterdag" och det var fantastiskt roligt att ca 130 personer hade hörsammat inbjudan och slutit upp för en heldagskonferens på Hotell Riverton i Göteborg.

Jag hade förmånen att få inleda och avsluta denna dag och där emellan få lyssna till intressanta och kompetenta föreläsare i form av registerhållare, registerutvecklare, ledare och användare av kvalitetsregister i hälso- och sjukvården.

Vårdens kvalitetsregister växer i antal och intresset av att såväl skapa som utveckla register ökar, liksom intresset från beslutsfattare på politisk ledningsnivå att få ut data ur registren som går att följa för att se utvecklingen.

I någon mån är det en paradox att kvalitetsdebatten nu är så het i Sverige som anses vara det land i världen med högst kvalitet i sitt hälso- och sjukvårdssystem. Jag tycker att det är ett friskhetstecken att intresset bland professionella och politiker är så stort. Vi har mycket att vinna såväl vårdmässigt för enskilda individer som ekonomiskt på en ännu högre kvalitet i sjukvården.

Kvalitetsregister är främst ett verktyg för hur vi skall kunna registrera, mäta och dra slutsatser av vad vi gör i hälso- och sjukvården och hur det påverkar kvaliteten. Den kunskapen måste också kombineras med förändringskunskap så att våra organisationer förändrar och utvecklar sina arbetssätt så att det stödjer en utveckling mot en kvalitetsdriven hälso- och sjukvård.

I början av året så placerade jag kvalitetsfrågorna på första plats i min spaning kring 2008 års hetaste sjukvårdsfrågor. Dagens konferens blev ett bevis på att intresset är stort, kunskapen är stor och viljan är stor att stödja utvecklingen mot mer av kvalitetsutveckling. Den resan har bara börjat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0