HPV-vaccin - igen!

I kväll blir det ännu en blogg om HPV-vaccin, vaccinet mot humant pappilomvirus som kan ge upphov till livmoderhalscancer. SVT:s Rapport rapporterar i kväll att det vid Socialstyrelsens annonserade presskonferens på tisdag i nästa vecka kommer att föreslås att vaccin mot HPV skall in i det allmänna barnvaccinationsprogrammet.

De som hört eller läst mig yttra något i denna fråga tidigare kan få intrycket att jag är motståndare till vaccinering mot HPV. Så är inte fallet. Det är naturligtvis alltid en stor framgång när läkekonsten gör framsteg i form av t ex nya läkemedel. Att finna ett vaccin mot cancer kittlar inte minst tankarna i vad som är möjligt att åstadkomma i den moderna hälso- och sjukvården. Nu ska vi inte hoppas på några stora landvinningar vad gäller vaccin mot andra cancerformer i det korta perspektivet då livmoderhalscancer till följd av HPV är en unik smittspridning av en cancerform.

Det jag delvis har vänt mig emot har varit en aggresiv, på gränsen till smaklös, kampanj från läkemedelsbolagen. Jag har vänt mig mot att vaccinet getts läkemedelsförmån utan att regionen kunnat få ta del av det underlag som Läkemedelsförmånsnämnden grundat sitt beslut på. Jag har vänt mig mot alla frågetecknen kring hur länge nuvarande vaccin verkar. Jag har vänt mig mot kostnaden och om den står i rimlig proportion till kostnaden.

Jag förutsätter att staten tar på sig finansieringsansvaret om HPV-vaccinering föreslås ingå i det allmänna barnvaccinationsprogrammet och då blir det kostnadsneutralt för sjukvårdshuvudmännen, regionerna och landstingen.

Men jag kan ändå inte låta bli att ställa mig frågan om de pengar som kommer att satsas på vaccinering av alla unga flickor mot HPV verkligen är bästa möjliga användning av de resurserna i hälso- och sjukvården?

Håller verkligen de hälsoekonomiska och samhällsekonomiska analyserna för att prioritera detta framför andra viktiga insatser inom hjärtsjukvården, inom psykiatrin eller inom cancersjukvården som också står inför att nya metoder och strategier skall genomföras i sjukvården?

Jag är tveksam, men det ska bli spännande att höra vad Socialstyrelsen kommer att säga på tisdag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0