PSA-debatten

Måste återigen skriva ett inlägg om allmän screening med PSA-test för prostatacancer.

Jag blir lite smickrad av att i en artikel i Dagens Medicin bli betecknad som en av tre tunga politiker tillsammans med socialministern och ordföranden i riksdagens socialutskott som uttalat oss i frågan om allmänna PSA-tester. Slutsatsen att jag vill öppna för att Västra Götalandsregionen ska införa allmän screening är dock inte korrekt. Det jag har försökt förmedla är att den ökade forskning kring PSA-tester som efterlystes i de nationella riktlinjerna för två år sedan nu har fått ett stort kunskapstillskott i form av den nya studien. Det är bra med mer kunskap för den fortsatta diskussionen och de överväganden som bör göras.

I övrigt försökte jag problematisera kring screeningundersökningar i största allmänhet i ett inlägg i den här bloggen för ett par dagar sedan. Vill också betona att jag inte har planer på att regionen enskilt ska införa allmänna PSA-tester utan stöd i nationella riktlinjer eller motsvarande, och i det arbetet måste en rad överväganden göras kring framför allt hur kostnadseffektivt det är.

Jag tycker att Dagens Nyheters reporter Karin Bojs gör en klockren analys i dagens tidning kring vad hela diskussionen handlar om och kommer att handla om framöver.

Precis som i många andra frågor som handlar om större förändringar i sjukvården finns det skäl att vara lite eftertänksam. Den stora europeiska studien om PSA-screening är ett välkommen kunskapsunderlag, men fördelarna med allmän screening måste vägas mot nackdelarna och i sin tur vägas mot alternativkostnaderna i båda fallen.

Det viktigaste är inte att ett antal tunga vårdpolitiker eller patientföreningar nu tycker till i frågan om allmänna PSA-tester ska införas. Det viktigaste är vilken slutsats som den medicinska professionen drar och vilken slutsats de kan enas om. I de nationella riktlinjerna för två år sedan blev det efter mycket diskussioner en konsensus om att inte rekommendera allmän screening, utan att screening även fortsatt skulle vara en fråga för mer forskning och utveckling. Jag hör redan skilda uppfattningar från urologer i frågan om den nya studien ska förändra det ställningstagandet eller inte.

Diskussionen kommer att ta fart, skrev jag för ett par dagar sedan. Karin Bojs skriver i sin artikel att debatten om PSA-test till alla lär rasa vidare. Det är bra. Det är ur diskussionen och debatten, där argument får vägas och brytas mot varandra, som ett nytt ställningstagande kommer att formas.

Om jag ska försöka mig på en prognos kring om allmän screening för prostatacancer kommer att rekommenderas eller ej, så är det min tro att det är avhängingt utvecklingen av PSA-testerna. Mer träffsäkra tester som förmår att bättre skilja mellan allvarliga cancertumörer och andra mer godartade långsamväxande och icke aggrevisa tumörer. En sådan utveckling lär vara på gång, och jag tror det är en förutsättning för att förhindra överbehandling och onödig oro.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0