Bra kan bli bättre!

"Bra kan bli bättre" var mitt tema när jag i går pratade med den offentliga primärvårdens chefer inför vår vårdvalsmodell - VG Primärvård. Vi har en stark och duktig offentlig primärvård i Västra Götalandsregionen som kan uppvisa hög tillgänglighet, god kostnadseffektivitet, stort engagemang och ett brett utbud av tjänster. Det är styrkor att bygga vidare på, men det finns också svagheter som behöver förbättras. Dit hör bland annat frågor kring service och bemötande. Inom dessa områden kan också den offentliga primärvården bli bättre.

"Bra kan bli bättre" var också namnet på Socialstyrelsen hälso- och sjukvårdsrapport 2009. Den finns på nätet i form av en komplett rapport på 450 sidor eller i kortform på 32 sidor. Jag kan starkt rekommendera den korta varianten för att få en bra bild över läget i hälso- och sjukvården 2009 och de utmaningar som sjukvården står inför den kommande perioden.

Rapporten har stora likheter med sjukvårdsavsnittet i det budgetförslag som vi i majoriteten presenterade i början av veckan. Båda dokumenten bygger på God Vård-konceptet - att skapa en hälso- och sjukvård som ska vara kunskapsbaserad, säker, patientfokuserad, jämlik, tillgänglig och effektiv.

På varje möte jag är ute på internt i partiet, på patient- eller pensionärsorganisationer, med olika personalgrupper i vården så försöker jag alltid visa God Vård-bilden som är liktydig med regionens kvalitetsmål för hälso- och sjukvården. Jag vill att varje invånare och varje medarbetare ska veta att (om metaforen accepteras) kvalitetsfrågorna är sjukvårdens nya religion och att vår bibel heter Socialstyrelsens föreskrift 2005:12 (Ledningssystem för kvalitet- och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården, d v s God Vård-konceptet).

Vad som krävs är ett systematiskt arbete med att angripa de brister vi har i hälso- och sjukvården. Vi ska göra det med vetenskapen om att vi redan är bra, men med en ödmjuk inställning till att vi faktiskt också har en stor potential att bli ännu bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0