Sjukvårdsrådgivningen
Det finns dock ett riktigt glädjeämne i statistiken från december och det rör tillgängligheten till sjukvårdsrådgivningen. Regionen har satt upp som mål att 90% av alla samtal ska besvaras inom tre minuter. Undersökningar visar på att det är den tid som man accepterar att vänta i telefonen innan man risker att ge upp och lägger på.
Vi har under lång tid varit mycket långt från målet och ofta pendlat mellan 20 och 40 procent besvarade samtal inom tre minuter, men någon enstaka månad kring 50%. I december når vi upp till 67% måluppfyllelse och med 73% som topp för sjukvårdsrådgivningen i Göteborg som under flera år har haft sämst tillgänglighet av sjukvårdsrådgivningarna i regionen.
Mot bakgrund av den storm som uppstod när jag bloggade om beskedet om en förbättrad tillgänglighet vid akuten på NÄL i slutet av förra året så vill jag understryka att också 67% är en bra bit från den målsättning som vi har satt upp, och vi vet heller inte om det är en trendbrott eller ett enskilt bättre mätresultat för en enskild månad, men det visar att det går att uppnå bättre resultat än de vi lyckats nå tidigare och jag hoppas att vi successivt kan fortsätta att förbättra oss.
Sjukvårdsrådgivningen fyller en mycket viktig funktion i hälso- och sjukvårdssystemet för att hjälpa till att ge patienter goda råd och slussa dem till rätt vårdnivå innan de söker vård, så att t ex patienter med mindre besvär inte i onödan söker sjukhusens akutmottagningar med besvär som lika bra eller bättre kan tas om hand på vårdcentralen eller jourcentralen.
Vilken otur jag måste haft i slutet av december...
Det gick fortare att ringa en släkting som är sköterska som kom hem mitt i natten än att komma fram till sjukvårdsrådgivningen.
Inte så kul när dottern ligger och gallskriker av smärta.
Annars ska sjukvårdsrådgivningen ha all heder som fyller sin funktion väl, när man väl kommer fram.
Du får nog sluta stirra dig blind på din statistik.
67% betyder att 33 personer av hundra inte får den hjälp dom förväntar sig. Detta i ett ofta mycket känslomässigt pressat läge.
Jag anser att siffran är en katastrof.
Du är den som troligen mest kan påverka vår sjukvård i vår region. Istället för att sitta och vara smålycklig över statistik som visar smärre förbättringar i ett fortsatt kaos, så ta istället tag i situationen!
Vad kan ge riktiga resultat? Är det skattehöjningar? Inga problem! Jag tror många är villiga att bidra för att få en bättre sjukvård.
Kanske omprioriteringar av resurser går att genomföra?
Varför ska vi ha allt annat än en utsökt vård i vårt land? Ge mig en enda anledning!
Gör nåt!
Undertecknad anser att siffran är katastrof också.
Statestiken på de som ringer och INTE orkar sitta i telefonkön.Finns den? De som sätter sig i bilen och åker in till närmaste jour eller akut mottagning.
Skapar stora problem när det finns tidsbokade jourcentraler, blir långa väntetider för patienterna, med dubbel trippel bokningar som följd.
Var det inte kul att blogga längre?
Började du plötsligt förstå att allt kanske inte är så "ok" som du kanske trodde?
Blogga gärna mer. Hade varit intressant om du lyfte idéer om radikala förbättringar. Alla idéer är bra.
Låt oss diskutera dessa frågor så tror jag du slipper de påhopp du hittills fått.