Fullt schema hela dagen

Det finns dagar i mitt liv som regionråd som både är roligare och jobbigare än de flesta andra. Torsdagen den 6 maj 2010 har varit och kommer med all säkerhet att fortsätta vara det. Onsdagkvällen blev natt och natten blev sen innan förberedelserna inför dagen var färdiga. Idag är jag handelsresande i politiska presentationsbranschen.

Morgonen började med bussen strax före halv sju till Östra Sjukhuset där ett frukostmöte med verksamhetschefer inom område 2 väntade en timme senare. 30-40 verksamhetschefer hade samlats för kaffe/te och en ostfralla och för att lyssna till och diskutera med mig som inbjuden gäst. När jag kom bestämde jag mig för att hoppa över varianten med power point-presentation och valde istället att prata fritt för att ge större utrymme för frågor. Temat från min sida blev - som vanligt - vikten av att regionens hälso- och sjukvård fokuserar på kvalitets- och patientsäkerhetsfrågorna och GOD VÅRD-konceptet, och det glädjande var att de frågor jag fick utgick alla från ambitionen hur vi ska bli ännu bättre på verksamhetsutveckling, logistik och patientsfokusering. Jag ska inte på något sätt förhäva min egen roll i det hela, men jag tror att mitt och andras enträgna fokus på GOD VÅRD, kvalitet och patientsäkerhet, verksamhetsutveckling börjar bära resultat. Jag upplever ett helt annat intresse och engagemang kring och för dessa frågor idag än vad jag gjorde för 4-5 år sedan.

Jag lämnade Östra efter ett möte på 50 minuter. Jag hann aldrig fånga upp kommentarer denna dag, men för mig är det viktigt att få vara ute och förklara de politiska framtidsvisionerna och ambitionerna med utvecklingen av regionens hälso- och sjukvård.

40 minuter senare väntade ett 20-tal kanadensiska gäster i Regionens Hus på Norra Hamngatan i Göteborg för ett tre timmar lång föreläsning, diskussions- och frågestund om regionens hälso- och sjukvård. Det är andra året på raken som jag på våren fått chansen att träffa ett gäng kanadensiska ledande sjukvårdsföreträdare på ett veckolångt studiebesök i Sverige - tre dagar i Stockholm och två dagar i Västra Götaland. Det är alltid givande att få de, ibland, storögda frågorna om hur vi organiserar hälso- och sjukvården i Sverige och i vår region. De ställer ur ett svenskt perspektiv ibland lite naiva frågor som är rätt så intressanta att reflektera över och som leder till ett eget ifrågasättande hur vi egentligen jobbar och hur vi organiserar oss. Jag är helt övertygad om att vi behöver mer av internationellt utbyte för att lära av varandra för att den vägen kunna utveckla och förbättra vården i regionen.

En snabb lunch och promenad längs Kungsportsavenyn ledde mig efter lunch till Hotel Park Aveny och cirka 200 deltagare på läkemedelskommitténs fortbildningsdag. Ett mycket positivt initiativ och en konferens som snabbt blev fullbokad. Till skillnad från de tre timmarna med kanadensarna var jag nu begränsad till 20 minuter, vilket kan vara rätt nyttigt för att få rätt fokus. Temat för mitt föredrag där var det jag kallat Läkemedelsparadoxen och som jag första gången bloggade om hösten 2008 under rubriken "Förbryllande läkemedel".

Jag hann också med att höra delar av journalisten Ingrid Carlbergs anförande om hennes bok "Pillret" som kom för två år sedan. Hade önskat att jag hade hunnit stanna och höra hela hennes föreläsning, ja jag hade önskat vara med på hela Läkemedelsdagen, men detta var alltså en dag där det inte var möjligt. Det blev istället en promenad ner för Avenyn igen och tillbaka till Norra Hamngatan för förberedelser inför måndagen presskonferens om majoritetens förslag till budget för 2010. Vi har ju diskuterat budgetförslagen under en stor del av våren och det blev nu till att väga och värdera lämpliga ord och uttryck inför måndagens presskonferens. Gruppledarna och vi som är gruppledare inom sjukvården är de som kommer att presentera budgetförslaget på måndag.

Just nu har jag fått en liten paus under dagen innan jag tillsammans med de kanadensiska gästerna ska åka ut till Lilla Amundön och Ågrenska för information om verksamheten vid Ågrenska Stiftelsen och för en gemensam middag. Det är inte så ofta vi i sjukvården har/får de representativa uppgifterna så det ska bli trevligt att få vara värd för kvällen. Det kommer med all säkerhet både att bli en lång, trevlig och rolig kväll innan fredagen väntar på oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0