Länge leve lusten

Jag har idag gjort ett besök på RFSU:s extra kongress i Göteborg. Jag hade förmånen att under fyra år i slutet av 90-talet få vara med i RFSU:s förbundsstyrelse och var under den tiden engagerat för att modernisera förbundet.

I år fyller RFSU 75 år, och firar med en jubileumssajt där du kan ta del av vad som hänt sedan Elise Ottesen-Jensen med flera bildade RFSU våren 1933. RFSU firar också med den extra kongressen som ska anta ett nytt idéprogram för förbundet.

RFSU har genom åren spelat en viktig roll sexualpolitisk och sexualmedicinsk roll i samhället, inte minst vad gäller attityder till, om och kring sexualism genom sitt upplysningsarbete. Frågor om preventivmedel, abort, homosexualitet med mera har drivits starkt och framgångsrikt av RFSU och undan för undan fått en bred acceptans bland allmänheten.

När jag besöker dagens kongress så inser jag att det finns flera utmaningar som ligger framför oss. Mitt besök på kongressen var främst för att träffa gamla vänner, men också för att lyssna till den framtida sexualpolitiska debatten som RFSU kommer att föra. Jag kan konstatera att det under de senaste 5-6 åren skett ett stort generationsskifte i förbundet och att mina gamla vänner inte längre var så många, men att det fortfarande återstår många utmaningar för förbundet.

Under de åren jag satt med i förbundsstyrelsen utökades RFSU:s internationella engagemanget kraftigt, och det var därför extra roligt att i veckan kunna konstatera att förbundet av SIDA fick status som ramorganisation. Det är ett erkännande till deras arbete och lägger grunden för att vi i ökad utsträckning kan bidra med vår kunskap i biståndsarbetet vad gäller sexuell- och repdoduktiv hälsa.

Ett dubbelt grattis till RFSU!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0