Tredje dygnet med strejk

Det tredje dygnet på Vårdförbundets strejk har just inletts, och som jag tidigare har konstaterat tycks det inte hända mycket alls. Måste erkänna att min roll i det läget vi befinner oss i är lite konstig. Å ena sidan är jag som ledamot i regionstyrelsen och ordförande i hälso- och sjukvårdsutskottet en tydlig arbetsgivarrepresentant. Å andra sidan har jag i princip aldrig, som politiker, något med lönesättningen att göra. Det tror jag både fack och chefer i sjukvården är glada för. Jag tror ingen vill ha politiskt satta löner, utan individuellt satta löner efter lönesamtal mellan chef och medarbetare. Å tredje sidan är det "min" verksamhet som drabbas och förhandlingsmandatet ligger för min del på SKL:s förhandlingsdelegation.

Såg en bild från en demonstration från Vårdförbundet i morgonens tidning. En av deltagarna bar ett plakat med uppmaningen att ordföranden i SKL:s förhandlingsdelegation Ingela Gardner Sundström ska ta sitt ansvar och avgå. Jag gissar att budskapet grundar sig i att demonstranten tycker att Ingela och SKL erbjuder för lite. Problemet för demonstranten är att hans egen ordförande Anna-Karin Eklund accepterat samma medlarbud som Ingela Gardner Sundström.

Logiken hade snarare varit för demonstranten att kräva Anna-Karin Eklunds avgång, vilket dessutom vore ett beslut som han har lättare att påverka än vem som är motpartens främsta förhandlare. Vi får väl se vad medlemmarna väljer för förbundsstyrelse vid kongressen den 13 maj.

TV4 presenterade igår en opinionsundersökning om stödet för strejken. Undersökningen från Novus Opinion visar att  73% av befolkningen stödjer Vårdförbundets strejk, men samma undersökning visar att lika många tror att sjuksköterskor tjänar mindre än vad de verkligen gör. Frågan är om den kunskapsbristen också har påverkat stödet?

Vad jag förstår så har de två första dygnens strejk klarats i Västra Götalandsregionen utan att det har fått några riktigt allvarliga effekter. Att Göteborgs största akutmottagning och sex vårdcentraler (varav fyra med samma upptagningsområde) går naturligtvis inte obemärkt förbi. Det brukar också vara de första dagarna som är lättast att hantera. Jag kommer naturligtvis att fortsätta att följa utvecklingen och de enheter som nu är uttagna i strejk kommer att återgå i normal verksamhet den 30 april eller 5 maj. Jag hoppas att vi ska klara att upprätthålla kvalitet och patientsäkerhet under den perioden även om några patienter drabbas av inställda planerade operationer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0