Mitt i debatten

Sedan strax före lunch har hälso- och sjukvårdsdebatten pågått i regionfullmäktigesalen, och efter knappt 20 talare återstår det ytterligare 20 talare på listan innan debatten är avslutad och vi är redo att gå till beslut. Detta blir mitt fjärde inlägg sedan i går morse och jag hoppas att det inte skrämmer bort för många läsare av denna blogg med allt för många inlägg. För mig känns det nästan som när jag frilansade på radiosporten och satt på en arena för att göra ett inhopp var tionde minut och rapporterade om de senaste målen och andra händelser.

Sjukvårdsdebatten har så här långt haft lite mer sting än de tidigare debatterna. I mitt inledningsanförande lyfte jag fram de goda resultaten för svensk sjukvård generellt (från dagens SKL-rapport) och hänvisade också till regionens egen Verksamhetsanalys 2007 för hälso- och sjukvården där vi kan se att i princip alla kurvor pekar åt rätt håll på det generella planet - bättre tillgänglighet, högre kvalitet, större förtroende och även en tendens mot bättre hälsa hos befolkningen i vår region.

Därefter lyfte jag fram majoritetens fokus i hälso- och sjukvårdsavsnittet i budgeten. Fokus är på God Vård (Socialstyrelsens föreskrift 2005:12) som jag benämnde vår nya bibel i tider av att kvalitet i sjukvården är vår religion.

- Kunskapsbaserad sjukvård
- Patientfokuserad sjukvård
- Säker sjukvård
- Jämlik sjukvård
- Tillgänglig sjukvård
- Effektiv sjukvård

Klarar vi av att fokusera arbetet i sjukvården mot dessa områden så kommer vi att få en hälso- och sjukvård som kan slå hela världen med häpnad.

Debatten efter mitt inlägg har i stor utsträckning kommit att handla om arbetet med VG Primärvård. Även om det inte är föremål för beslut i dagens budgetbeslut så har främst vänsterpartiet velat politisera frågan redan i denna debatt. Jag tycker (helt opartiskt naturligtvis) att debatten visat att det positionspapper som sju av fullmäktigepartierna ställt sig bakom håller väl. Sen återstår det en hel del arbete med remissvar, nio arbetsgrupper som ska fördjupa förslagen och vi ska politiskt mangla det hela och förhoppningsvis nå en bred överenskommelse över partigränserna som kan hålla för lång tid framåt.

Vården för personer med psykisk sjukdom eller psykisk ohälsa har också varit i fokus. Ambitionerna är höga från alla partier och det är oerhört positivt. Vår största svårighet är att få personal och strukturer för att kunna göra ännu fler goda insatser för denna patientgrupp. Det är inte möjligt att få allt man önskar, även om man har pengar och andra resurser till förfogande.

Debatten håller nu på att klinga av och antalet begärda repliken minskar, och i slutet av detta inlägg så återstår nu bara drygt 10 talare, varav jag har satt upp mig igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0