Stabil regionekonomi

Det känns skönt att kunna skriva att Västra Götalandsregionen kan rapportera om en stabil ekonomi i en ekonomiskt turbulent omvärld. Även om även vi står inför framtida risker med en avtagande sysselsättning och därmed en långsammare ökning av skatteunderlaget, så har vi en bra bas att stå på. Vi har det tack vare tidigare insatser och åtgärder för att få ordning och reda på ekonomin i regionen. Vi har gjort det arbetet mot bakgrund av det "fria fall" som präglade regionen de två första året. Såväl 1999 som 2000 redovisade regionen miljardunderskott. De senaste åren har istället överskottet varit i den nivån.

I går fick jag delårsrapporten per augusti i min hand inför regionstyrelsens behandling på tisdag i nästa vecka. Det var med viss oro som jag inväntade rapporten. Förändrade prognoser av uppräkningsfaktorer för skatteunderlaget och rapporter från många andra landsting som är på väg mot stora underkott bidrog till min oro, även om jag visste att utgångsläget för vår ekonomi var god. Delårsrapporten visar på ett delårsresultat med ett överskott på 1,5 miljarder kronor för perioden och en prognos för helår mot ett överkott på 675 miljoner kronor.

Bakom skillnaden mellan delårsresultatet och det prognosticerade helårsresultatet ligger dels avmattningen i ekonomin, men också att vi gör extra satsningar inom bland annat hälso- och sjukvården för att få en ännu bättre tillgänglighet.

Tillsammans har hälso- och sjukvårdsutskottet (HSU) tillsammans med våra sjukhus och hälso- och sjukvårdsnämnder och privata vårdgivare bestämt oss för att vi ska genomföra ett "Höstslag". Syftet med höstslaget är att med full kraft agera för att fortsatt öka tillgängligheten i hälso- och sjukvården för invånarna i Västra Götaland.

HSU beslutade i onsdags att införa en särskild målrelaterad ersättning till de sjukhus som uppfyller vårdgarantin vid årsskiftet. Vi mäter idag måluppfyllelsen till vårdgarantin på samma satt i hela landet. Det innebär att vi mäter mot 25 olika mottagningar för förstabesök och 42 olika operationer och åtgärder. Totalt har vi i regionen 338 mätpunkter. Den målrelaterade ersättningen utgår med en viss summa för varje rapporterad "nolla" till vart och ett av sjukhusen som når måluppfyllelse. Vi räknar med att våra sjukhus ska klara av att göra extra ansträngningar och åtgärder under hösten så att 75% av att mätpunkter kan redovisa noll väntande över garantitiderna. Det kommer i så fall att kosta oss 83 miljoner kronor. Skulle alla verksamheter rapportera full måluppfyllelse så riskerar HSU att behöva betala ut ca 110 miljoner kronor.

Det skulle vara med ett stort leende på mina läppar som jag å utskottets vägnar kan lämna över de checkarna till våra sjukhus. Även om vi inte når ända fram så är jag övertygad om att vi kommer att närma oss full måluppfyllelse med stora steg samtidigt som jag vet att flera andra landsting och regioner för närvarande istället går i motsatt riktning med växande köer. Att vi kan gå mot strömmen i det här fallet är tack vare en stark och stabil ekonomi i regionen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0