Överetablering?

Jag satt i eftermiddags på Bromma flygplats och skrev ett inlägg om de 272 ansökningarna för att bedriva primärvård inom ramen för VG Primärvård i Västra Götalandsregionen. Jag sitter faktiskt fortfarande och säger "wow" för mig själv, men har nu hunnit titta lite närmre på var man har sökt om att få bedriva verksamhet och visst ser det ut som att det skulle bli en överetablering i vissa kommuner eller stadsdelar om alla blir godkända och också bestämmer sig för att starta verksamhet just där.

Det är spännande att se var de nya aktörerna har valt att ansöka om att få bedriva vårdverksamhet i VG Primärvård. Det ser ut som att många har gjort bra analyser kring var i regionen som inte dagens utbud lever upp till förväntningarna. På några ort som jag hade förväntat mig att någon skulle vilja starta verksamhet har inga nya ansökningar kommit, medans det på andra orter har kommit ansökningar eller fler ansökningar än vad jag hade förväntat mig.

Efter att ha försökt sortera den långa listan av ansökningar är det lätt att konstatera att några områden skulle få väldigt många vårdcentraler per invånare. Ibland blir det också lite spännande mönster i hur det har det har ansökts.

I till exempel Ale kommun har det inkommit sju ansökningar, medan det i grannkommunen i norr, Lilla Edet, endast inkommit en ansökan från den nuvarande offentliga vårdgivaren.

Härryda är sannolikt, sett till befolkningsstorlek, den mest attraktiva kommunen att etablera vårdcentraler i - hela åtta ansökningar.

Det är också intressant att notera det stora antalet ansökningar i Kortedala och Bergsjöns stadsdelar i Göteborg. Där finns idag en vårdcentral, Gamlestadens vårdcentral som tidigare hette Spinnaren och som inte haft det bästa av rykten kring sin verksamhet. Det har inte alltid varit ett rättvist dåligt rykte, men de hade för några år sedan en riktigt dålig telefontillgänglighet och varit bemannad med många stafettläkare vilket gått ut över kontinuiteten.

Fem ansökningar om att bedriva primärvård i Bergsjön och åtta ansökningar i Kortedala.

Det är mot denna bakgrund som jag inte tror att det är särskilt troligt att alla 272 ansökningarna kommer att leda till 272 vårdcentraler i regionen den 1 oktober. Invånarna räcker helt enkelt inte till för att bedriva 13 vårdcentraler i Kortedala/Bergsjön och få ekonomi i det, om de inte samtidigt lockar till sig många patienter från andra stadsdelar. Jag har också svårt att se hur patientunderlaget skulle räcka till alla som sökt i t ex Ale eller Härryda.

Inför beslutet om VG Primärvård pratade ledningen för den offentliga primärvården i Fyrbodal om att slå samman de båda vårdcentralerna i Tanums kommun. Det fanns tankar på att låta vårdcentralen i Fjällbacka gå upp i vårdcentralen i Tanum. Nu finns det, förutom de två offentliga vårdcentralerna, ytterligare två ansökningar om att bedriva primärvård i kommunen.

Hur många blir det till slut? Hur kommer patienterna senare att välja? Till sist är det ändå patienternas val som kommer att avgöra vilka vårdcentraler som kommer att finnas.

Tror inte heller att jag berättat att jag i förra veckan fick ett samtal från en av de större aktörerna i svensk primärvård som beklagade att de för tillfället inte hade resurser att starta ännu fler vårdcentraler runt om i landet. De valde därför bara att ansöka för de vårdcentraler de redan hade i regionen. Med 272 ansökningar får man kanske konstatera att det var ju tur det.

Kommentarer
Postat av: Carl-Peter

Ja du Jonas det blev många ansökningar. Vi har krympt ner oss till hälften och hoppas kunna få igång dessa, ffa Tanum tror jag kan bli ett bra projekt. Vi lär ses och höras framöver!

2009-05-18 @ 20:46:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0