Ramaskri till styrsignaler

I förra veckans nummer av tidningen Dagens Medicin uttalar moderaternas sjukvårdspolitiska talesperson, Cecilia Widegren, en ny inriktning för den statliga kömiljarden, och det är ur min synvinkel oroväckande och förvånande signaler hon skickar.

Kömiljarden är idag ett stimulansbidrag till de regioner och landsting som når en hyfsad måluppfyllelse av vårdgarantin, minst 80% av patienterna ska erbjudas vård inom vårdgarantitiderna för att få del av en miljard kronor.

Widegren gör nu ett utspel om att staten ska upphandla operationer för de landsting som inte klarar vårdgarantin och som hon säger "adressera kömiljarden hårdare". Widegren tror vidare att förslaget kommer att mötas av ett ramaskri om staten ska överpröva landstingens sätt att hantera miljarden.

Jag förstå Widegrens ambition och sympatisera med den, men från mig kommer hon att mötas av ett ramaskri. Inte för förslaget om att staten skulle hjälpa till med att upphandla operationer, utan ett ramaskri utifrån att Widegren och moderaterna funderar i termer av att använda kömiljarden till att adressera pengarna till de landsting och regioner som har störst problem med köerna.

Visst talar jag delvis i egen sak när Västra Götalandsregionen tillhör de regioner och landsting med högst måluppfyllelse, men hela finessen med den nuvarande konstruktionen av kömiljarden är ju att belöna de huvudmän som faktiskt lyckas nå en hög måluppfyllelse. Widegrens förslag handlar om att gå tillbaka till den gamla ordningen när det lönade sig att ha köer. Med Widegrens förslag så kommer det vara en fördel att kunna visa upp långa köer för då får man statens finansiella hjälp med att bli av med dem. Det blir de som misslyckats som får hjälp, medan vi som aktivt arbetat för att minska våra köer som ska betala för det.Det är helt fel styrsignaler.


Det är en förvånande slutsats från moderaterna och Cecilia Widegren. Skulle förslaget komma längre än till tankestadiet hos en moderat arbetsgrupp så kommer jag garanterat att bidra med mitt och regionens ramaskri till ett sådant förslag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0