Lunch med ministern

Fick idag chansen att under en lunch med socialminister Göran Hägglund informera om hälso- och sjukvården i Västra Götalandsregionen. Tack till kristdemokraternas regionråd Monica Selin som tog initiativ till en lunchträff med Hägglund när han var på besök i Fyrbodal under en dag. Representanter för regionstyrelsens partier fick en välsmakande lunch och ett gott samtal med ministern. Slutsatsen är att vi borde försöka ordna fler träffar av detta slag och att fler ministrar borde efterfråga att få träffa oss som ledning för Sveriges största region.

På den tid som stod till mitt förfogande att informera så pratade jag om våra framgångsfaktorer när det gäller vårdgarantin och hur regionen gjort resan från att tillhöra de landsting och regioner med längst vårdköer till att nu tillhöra Sverigeeliten i den grenen. Jag informerade också om vårt arbete med VG Primärvård och hur vi har valt att utforma vårt ersättningssystem.

På tal om det så har det som på juridiskt språk kallas förfrågningsunderlaget gått ut till dem som önskar bedriva vård i VG Primärvård från och med 1 oktober. Det finns ett spännande beräkningsverktyg där man kan sitta och laborera med vårdenhetens intäkter beroende på antal invånare, vårdtyngd, socioekonomi, geografi, täckningsgrad, kvalitet med mera. Blir riktigt sugen på att själv ge mig ut som entreprenör i vårdbranchen, men tror att jag gör säkrast i att istället försöka vara kvar med det jag gör för närvarande.

Tillbaka till lunchen så hann jag också med att kort beskriva hur vi försöker arbeta med ordnat införande och prioriteringar i hälso- och sjukvården, och också beskriva vårt arbete med Verksamhetsanalysen och även ge ministern ett exemplar av den senaste utgåvan. (Tänkte att han kanske inte har så mycket annat att läsa)

Jag har inte tidigare "umgåtts" med Göran Hägglund, men det var en trevlig bekantskap om man undantar att han försökte vifta bort mitt GAIS-märke på rockslaget. Jag tyckte det var lite väl kaxigt av en supporter till ett lag som är ännu värre lindansare än GAIS, nämligen Degerfors IF.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0