1 vårdcentral

Fick i fredags höra att den första ansökan om att få bedriva primärvård inom ramen för VG Primärvård hade kommit in till kansliet som nu ska genomföra en process för godkännande av de vårdcentraler som ansöker.

Jag kan inte säga att jag varit orolig för att inte någon skulle ansöka, men faktum är att från den 1 oktober i höst så börjar vi, i någon mån, om på nytt med nya förutsättningar för primärvården och nya förutsättningar för att bedriva primärvård i Västra Götalandsregionen. De som vill vara med från start (1 oktober) ska inkomma med sina ansökningar senast den 14 april.

Jag vet att regionens egen primärvårdsorganisation kommer att ansöka om att få bedriva primärvård vid minst de 116 vårdcentraler som redan finns i regionen, men vi hoppas självklart både på att de vårdcentraler som bedrivs av andra vårdgivare idag ska söka, liksom ytterligare några nya vårdgivare.

Hur många de blir har jag ingen aning om. Jag har under hela processen sagt att det kanske blir 2 nya eller 20 nya, eller kanske ännu fler. Det viktigaste i det sammanhanget är att vi inte bara får fler vårdcentraler, utan att vi i så fall får fler vårdcentraler som är bemannade med fast anställda läkare. Regionens invånare är egentligen inte i behov av fler dåligt bemannade vårdcentraler som håller uppe verksamheten med hjälp av stafettläkare. Det har vi tillräckligt med redan.

Vi är inte heller i behov av att nuvarande allmänläkarkår sprids ut på fler vårdcentraler och att vi bara åstadkommer en lönespiral uppåt i kampen om allmänläkarna.

Vad vi är i behov av är fler vårdcentraler med fast anställda läkare som är villiga till ett långsiktigt åtagande gentemot i första hand sina patienter men också mot regionen som finansiär och uppdragsgivare.

Att den första ansökan nu kommit in redan i mitten av mars ser jag som ett gott tecken över intresset för VG Primärvård, sen kommer jag att hålla mina tummar för att mina övriga önskningar om fler allmänläkare i primärvården också ska slå in.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0